Utrechts studentenorkest genomineerd voor ‘Opera-Oscars’

Het Utrechtsch Studenten Concert is met ‘Thijl’ genomineerd voor een International Opera Award. Als amateurorkest kans maken op deze Oscars van de opera noemen zij een unicum.

(Foto: Pxhere.com)

Thijl is genomineerd in de categorie ‘herontdekt werk’. De opera van de Nederlandse componist Jan van Gilse, naar verluidt de grootste Nederlandstalige opera ooit geschreven, werd slechts één keer eerder uitgevoerd, in 1980. Na die opvoering was de bladmuziek spoorloos.

Ontcijferd

Anderhalf jaar lang hebben de studenten van het USConcert de handgeschreven partituur ontcijferd en de opera gereconstrueerd. De productie werd vorige zomer opgevoerd op de voormalige vliegbasis Soesterberg.

Vijfentachtig jonge orkestmusici werkten samen met een koor en acht solisten aan de opera over volksheld Thijl Uilenspiegel, die in de Tachtigjarige Oorlog ten strijde trekt tegen de Spaanse overheerser. De voorstelling trok zesduizend bezoekers en kreeg lovende recensies.

Een internationale vakjury zal zich de komende maanden buigen over de shortlist, waar naast Thijl producties van toonaangevende operahuizen als het Teatro alla Scala in Milaan en de Staatsoper Berlin op staan. De winnaars worden op 29 april bekendgemaakt in Londen.

HOP, Steffi Weber

Meer weten? Kijk op de website van het Utrechts Studenten Orkest of klik hier voor meer informatie over Thijl.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl