UT en VU starten techniekopleiding in Amsterdam

Vwo’ers die een universitaire techniekopleiding willen volgen kunnen vanaf september volgend jaar in Amsterdam terecht. Althans, als het aan de Universiteit Twente en Vrije Universiteit ligt, die daar samen een opleiding willen starten.

Foto: Caren Huygelen

De instellingen maakten dinsdag hun plannen bekend om vanaf het collegejaar 2019/2020 een gezamenlijke engineeringopleiding aan te bieden. Volgens UT-woordvoerder Joost Bruysters gaat het om een brede opleiding die valt onder de bachelor werktuigbouwkunde. Door de kennis van een technische universiteit te koppelen aan die van een brede universiteit hopen de instellingen een beter antwoorden te vinden op vragen van de samenleving.

Afgestudeerden kunnen kiezen uit een uitgebreid palet aan technische masteropleidingen, het liefst natuurlijk bij de Universiteit Twente. De instellingen willen zo het tekort aan hooggekwalificeerde technici tegengaan.

Uit cijfers van DUO blijkt volgens Bruysters dat in Amsterdam slechts elf procent van de vwo’ers met een technisch profiel ook daadwerkelijk een technische opleiding gaat volgen. In regio’s met een technische universiteit ligt dat aandeel op drieëntwintig procent.

Studenten krijgen les van zowel docenten van de VU als van de UT en zullen ook regelmatig op de campus van de UT in Enschede te vinden zijn. Daar staan ze straks ook officieel ingeschreven, omdat de VU geen accreditatie heeft voor technische opleidingen.

Helemaal zeker is het overigens nog niet dat de opleiding er komt. Het plan moet nog worden voorgelegd aan de Commissie doelmatigheid hoger onderwijs (CDHO), die alle nieuwe aanvragen toetst en advies uitbrengt aan de minister. Omdat het om een vestiging gaat van de UT, en dus niet om een volledig nieuwe opleiding, is die toetsing wat lichter dan normaal.

Er wordt onder meer gekeken naar de vraag op de arbeidsmarkt. In ongeveer twintig procent van de gevallen wordt een aanvraag afgewezen.

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau