[Update] Panden beschoten, drie aanhoudingen, ‘tips welkom’

Café SIS & IS aan de Beestenmarkt en sieraden- en kledingwinkel Sisters aan de Molslaan zijn vannacht rond half vijf beschoten.

[Update 13 juni 2018 17:30 uur en 29 juni 2018 15:47 uur: zie onderaan]

De politie heeft een deel van de Beestenmarkt en de Molslaan afgezet en doet momenteel buurtonderzoek. Voor zover bekend zijn er geen gewonden. Een bewoner van het Huigh de Groothof aan de Beestenmarkt was om half vijf toevallig wakker toen hij ‘het geluid van snelvuur en vallend glas’ hoorde. Hij hoorde een bromfiets of motor wegrijden richting de Oude of Nieuwe Langendijk.

SISENISBeestenmarkt_12juni2018_ConnievanUffelen1440px.jpg

(Een deel van de Beestenmarkt is afgesloten voor onderzoek. Foto: Connie van Uffelen)

Eigenaresse Floor van Café Brasserie Belvédère aan de Beestenmarkt zag vanochtend een gemist bericht op de groepsapp van de Beestenmarkt dat er was geschoten bij horecagelegenheid SIS & IS. “Dat is net twee weken open en hoort bij Sisters. Apart. Dit is wel gericht. Moet dat nou hier? Ik hoop dat het voor het plein geen schade oplevert. Je bent hier aan de goden overgeleverd, want je wordt meteen gesloten”, zegt ze. “Waar zijn we mee bezig in een stad met veel toeristen en studenten?”, zegt de eigenaar van grand café Verderop.

kogelgatSISENISBeestenmarkt_12juni2018_ConnievanUffelen1440px.jpg

(Bij SIS & IS aan de Beestenmarkt is een kogelgat zichtbaar. Foto: Connie van Uffelen)

Een bewoner van de Burgwal hoorde vannacht een hoop kabaal en dacht de steigers rond de Maria van Jessekerk waren omgevallen. Hij keek uit het raam maar zag niets. “De herrie was in één klap voorbij, maar het is gefilmd want er hangen camera’s.”

Derde incident

De schietpartij is het derde incident in korte tijd. Op donderdag 17 mei ontploften er handgranaten bij de coffeeshops en The Game in de Breestraat en The Future in de Peperstraat. Die laatste was op 8 mei ook al doelwit van een schietpartij. De politie kan niet zeggen of er een verband is met de gebeurtenissen van vannacht.

Eerstejaars studente klinische technologie Maartje, die schuin tegenover SIS & IS woont aan de Beestenmarkt, vindt het maar ‘eng’. “Dit is al de derde keer in Delft. Ik weet dat er ’s nachts studenten fietsen.” Naar eigen zeggen fietste ze door de Peperstraat vlak voor de knallen bij The Future. Beide coffeeshops werden na het incident met de handgranaten voor onbepaalde tijd gesloten.

[Update] Politie houdt drie personen aan

beestenmarktschoten_12juni2018_ConnievanUffelen1440px.jpg

(Aan panden op de Beestenmarkt  hangen camera’s. Foto: Connie van Uffelen

De politie meldt op Twitter dat zij in de nacht van 12 op 13 juni drie personen heeft aangehouden in verband met het onderzoek naar de geweldsincidenten en dat zij vanwege dit onderzoek twee woningen in de regio heeft doorzocht. De politie meldt geen aanvullende informatie te kunnen verstrekken omdat de drie verdachten in beperking zitten.

Burgemeester Marja van Bijsterveldt noemt dat, eveneens op Twitter, ‘goed nieuws’. Ze meldt dat politie en Openbaar Ministerie (OM) doorgaan met hun onderzoek en dat zij de ontwikkelingen ‘met zeer grote belangstelling afwacht’. “Tips zijn overigens nog altijd welkom”, voegt zij in een korte persverklaring toe.

Op 12 juni besloot Van Bijsterveldt al om de horecazaak aan de Beestenmarkt en de sieradenwinkel op de Molslaan vooralsnog voor maximaal twee weken te sluiten. Die tijd is nodig om de rust te herstellen en om de politie en het OM gelegenheid te geven zo mogelijk inzicht te krijgen in de situatie, meldde ze in een verklaring op de website van de gemeente Delft.

De burgemeester kondigde in de verklaring ook aan dat wordt onderzocht of er extra cameratoezicht moet komen. Ze had de politie gevraagd om extra te surveilleren en merkt op dat dergelijke situaties ook in andere gemeenten voorkomen. “Het dilemma van betrokken burgemeesters is daarbij dat het mogelijk is dat sluiting van de zaken hun doel is van de geweldpleging. Dat vereist grote zorgvuldigheid bij de afweging door burgemeesters hoe om te gaan met betrokken ondernemers in dit soort situaties.”

[Update 29-06-2018] Sieradenwinkel en horecazaak weer open

De burgemeester heeft besloten om de sieradenwinkel aan de Molslaan en de horecazaak aan de Beestenmarkt per heden weer te openen. Zij heeft dit gedaan op basis van informatie van politie en justitie. Afgelopen week is met de eigenaren van beide zaken gesproken over veiligheidsmaatregelen. Daarnaast is voor beide locaties voorlopig cameratoezicht ingesteld en vindt verscherpte surveillance door de politie plaats.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl