[UPDATE] Klimaatweek: twee acties op campus

In het kader van een wereldwijde actieweek die op zondag 7 mei begon, bezoekt Scientist Rebellion de Delftse campus. Ook End Fossil voert deze week actie.

Actievoerende wetenschappers bij een eerdere gelegenheid. (Foto: Scientist Rebellion)

Actievoeders van Scientist Rebellion  zullen op maandag 8 en dinsdag 9 mei tussen de middag (11.30 – 13.30 uur) tegenover gebouw Pulse in gesprek gaan met studenten en medewerkers over klimaat en onderwijs. Dat vertelt Helena Schmidt, promovendus aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, en gelieerd aan de actiegroep.

Scientist Rebellion, een internationale groep academici die aandringt op maatregelen tegen de klimaatcrisis, vindt dat klimaateducatie een verplicht onderdeel zou moeten zijn van ieder vak. Schmidt is benieuwd te horen wat studenten zelf zouden willen leren of horen over klimaataspecten in hun vakken. Studenten kunnen per QR-code de petitie van Scientist Rebellion ondersteunen die oproept tot verplichte klimaateducatie.

De actie wordt gelijktijdig in meer dan 25 landen gevoerd. Scientist Rebellion Nederland trapte op zondag af met een muzikale mars door Amsterdam vanaf de Dam naar wetenschapsmuseum Nemo. Vanaf maandag vinden op (ten minste) zes campussen in Nederland evenementen plaats gericht op een petitie over verplicht onderwijs over de klimaatcrisis en de ecologische crisis voor alle studenten.

End Fossil
Woensdag 10 mei is het actiedag voor End Fossil (@endfossil.lu.tud op Instagram). De actiegroep kondigt aan ‘een gebouw op de campus’ te gaan bezetten. Actievoerders en sympathisanten verzamelen zich om 12.30 uur op het plein tussen Aula en bibliotheek en wandelen dan naar de bezetting die 20 minuten later gepland staat.

Update 9 mei, 14:30
Vice rector Rob Mudde is van plan om woendagmiddag bij de bezetters langs te gaan, meldt een woordvoerder. Het college van bestuur gaat er volgens de laatste vanuit dat er goede afspraken met de bezetters te maken zullen zijn, zodat onderwijs en onderzoek door kunnen gaan en gebouwen en personen geen gevaar lopen. Volgens de woordvoerder is daarover al contact met End Fossil. “We hopen in goed overleg te blijven.” En als dat niet gebeurt? Dan zal de TU wellicht genoodzaakt zijn de politie in te schakelen, zegt de woordvoerder. De TU is op dit moment ook van plan om de bezetters te houden aan de openingstijden van het gebouw dat ze willen innemen. Aan de Universiteit Utrecht hebben klimaatactivisten ook een gebouw bezet. Daar hebben ze inmiddels de eerste nacht achter de rug.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl