[Update] Explosie bij TNW

Bij een kleine explosie in een laboratorium bij Technische Natuurwetenschappen is vanochtend een TU-medewerker lichtgewond geraakt.

Medewerkers en studenten van de eerste en tweede verdieping moesten het pand uit. (Foto: Connie van Uffelen)

[Update 20-09-2018 zie onderaan]

De explosie vond vanochtend even voor half elf plaats in een zuurkast op de tweede verdieping van de faculteit Technische Natuurwetenschappen aan de Van der Maasweg 9. Daarbij raakte een medewerker lichtgewond. Volgens een woordvoerder van de TU Delft is de oorzaak van de explosie nog niet duidelijk.

Door de explosie ging het brandalarm af waarna de E- en de F-vleugel op de eerste en tweede etage van het pand werden ontruimd. Medewerkers op de begane grond mochten op hun werkplek blijven. Een traumahelikopter ging onverrichter zake weer weg. Het slachtoffer was aanspreekbaar en werd met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Volgens de eerste berichten lijken de verwondingen mee te vallen, aldus de woordvoerder.

Niet iedereen in het pand had in de gaten wat er aan de hand was. Reties Bhaggoe en Ruud Teeuwen hoorden op hun afdeling Finance – op de begane grond – geen alarm afgaan. Wel zagen zij opeens veel mensen naar buiten lopen en politie voor de deur. Rond 11.50 uur ging de politie weer weg. In de loop van de middag mochten mensen het pand weer in.

[Update 18-09-2018] Twee verdiepingen F-vleugel nog dicht

Het gebouw aan de Van der Maasweg is sinds 13.00 uur weer open. De eerste en tweede verdieping van de F-vleugel zijn nog steeds afgesloten voor onderzoek. Dat kan de rest van de dag duren.

[Update 20-09-2018] Geen lichamelijk letsel

De TU-medewerkster die met de ambulance naar het ziekenhuis werd vervoerd, heeft geen lichamelijk letsel. Dat meldde collegevoorzitter Tim van der Hagen vanmiddag tijdens een overleg met de ondernemingsraad. Het slachtoffer kreeg door de explosie een deur in het gezicht geblazen, liep schade aan een bril op en bleek vooral geschrokken te zijn. Er is nazorg geboden. Het lab is vrijgegeven nadat er met persluchtmaskers onderzoek was gedaan.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl