Studentenleven

[Update] DWH: ‘Onze vlag zal trots blijven wapperen’

De Delftse LHBT+ vereniging DWH wordt overspoeld met steunbetuigingen nadat de regenboogvlag die aan haar pand hangt op 7 mei is verbrand door onbekenden.

(Foto's: DWH)

Dries Stuij, penningmeester van DWH, kreeg zondagochtend een foto doorgestuurd waar hij van schrok: de regenboogvlag aan het pand van DWH aan de Lange Geer in Delft was deels verschroeid door vuur. Zijn Whatsapp ging pas echt los toen hij de foto doorstuurde aan de DWH-groep. “Er kwamen meteen veel boze en verdrietige reacties. Iemand heeft het symbool van onze trots in brand gezet. Dit voelt als een aanval op ons tweede huis, wat een veilige en goede plek is en moet zijn.” Wat volgde was een bericht op Omroep West en een vloed aan steunbetuigingen, ook van andere (studenten)verenigingen in Delft. Het DWH-pand wordt bezocht door veel studenten en velen zijn ook lid van de aan DWH gelieerde jongerenvereniging Outsite. (lees verder onder de foto)

Bij Stuij strijden allerlei reacties om voorrang, vertelt hij: boosheid, verdriet, maar ook schamperheid, apathie en kalmte. Hij heeft meteen een nieuwe vlag opgehangen en wil door, het elfde lustrum vieren. “We bestaan dit jaar 55 jaar. Er is altijd wel iets geweest. Onze vlag is bijvoorbeeld vaak gestolen, als trofee of aandenken, ik weet het niet. De ruiten zijn ook al verschillende keren ingegooid.” De DWH-penningmeester heeft het idee dat het aantal incidenten toeneemt. “Onze ramen zijn bespuugd, er is een keer vuurwerk naar mensen gegooid die buiten stonden, mensen zijn wel eens buiten opgewacht, lastiggevallen en bedreigd. Vier weken geleden is een scooter op iemand ingereden.”

‘We willen onze steun betuigen’

DWH doet lang niet altijd aangifte, maar heeft dat ditmaal wel gedaan. De politie gaat uit van opzet en is op zoek naar de dader(s). Beelden van een camera aan de overkant kunnen daarbij helpen, hoopt Stuij. Hij vertelt dat DWH binnenkort een afspraak wil maken met Roze in Blauw, het LHBTI-netwerk van de politie, om te horen wat ze eventueel kunnen doen aan preventie.

Intern wordt er bij DWH over de incidenten gesproken, want sommigen voelen zich angstig, vertelt Stuij. Voor wie het nodig heeft, zijn er vertrouwenspersonen. Zelf wil de penningmeester vooral benadrukken dat DWH een ‘toffe en trotse’ vereniging is, waar het goede gevoel overheerst. “We laten onze vlag nog steeds trots wapperen in Delft en zullen dat blijven doen.”

In reactie op het incident van zondag laat een TU-woordvoerder weten dat het college van bestuur het gebeurde ‘ten zeerste afkeurt’. “Dit kan absoluut niet. We willen onze steun betuigen en kijken wat we verder voor DWH kunnen doen.” Hij meldt dat de gezamenlijke Delftse studentenverenigingen uit solidariteit hebben besloten ook de regenboogvlag te hijsen. Het cvb vindt dat ‘een goed signaal’.

Update 10-5-2023

Een persoon die zegt de vlag bij DWH in brand te hebben gestoken heeft zich gemeld bij de politie en spijt betuigd. De politie laat weten aan te zullen sturen op bemiddeling tussen beide partijen. Dries Stuij meldt dat de afspraak inmiddels is gemaakt. Die zal plaatsvinden op woensdagavond 10 mei. Volgens Stuij vindt het ‘een goede eerste stap van de vermoedelijke dader’ dat deze zich met spijt heeft gemeld’. “De mensen van DWH reageerden blij.” DWH zal de uitkomsten van het gesprek afwachten voor het bepalen van eventuele vervolgstappen.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl