[Update] Burgemeester sluit twee Delftse coffeeshops

De Delftse coffeeshops The Future en The Game worden tot nader order gesloten. In de Peperstraat en de Breestraat komen camera’s.

De ruiten van coffeeshop The Future en omliggende panden zijn beschadigd. (Foto’s: Connie van Uffelen)

[Update 24-07-2018 zie onderaan]

Dat heeft burgemeester Marja van Bijsterveldt besloten naar aanleiding van de knallen bij beide coffeeshops in de vroege ochtend van donderdag 17 mei. Daarbij werden ruiten van beide zaken en omliggende panden beschadigd.

In de ruiten van coffeeshop The Game en omliggende panden zitten diverse gaten.

Van Bijsterveldt had na een eerder schietincident bij The Future in de Peperstraat al besloten deze coffeeshop twee weken te sluiten en camera’s in de straat te hangen. Donderdag hingen deze er nog niet, omdat die procedure volgens Van Bijsterveldt via de politie loopt en dat wat tijd vergt. De komende dagen worden de camera’s aangebracht.

De burgemeester verlengt de sluiting van The Future en sluit nu dus ook The Game in de Breestraat voor onbepaalde tijd. Ze zegt nog eventueel nadere besluiten te willen nemen om de veiligheid in de stad te waarborgen. “We gaan diepgaand kijken wat hier achter zit”, aldus Van Bijsterveldt.

Zware boem

Studenten die om de hoek van coffeeshop The Future wonen – op de Oude Delft – zeggen twee knallen te hebben gehoord op donderdagochtend. Vierdejaars student technische bestuurskunde Kai (achternaam bij de redactie bekend) lag in bed toen hij een knal hoorde. “Daarna klonk er een zeer zware ‘boem’. Ik zat rechtop in bed en had er een naar gevoel over. Je denkt: het zal wel vuurwerk zijn, maar na vorige week dacht ik ook: het zal toch niet weer raak zijn?” Een andere studente zegt ook twee knallen te hebben gehoord.

Eerstejaars studente technische natuurkunde Hilde (achternaam bij redactie bekend) hoorde één knal en zei meteen een link te leggen met het schietincident van vorige week. “Dit klonk veel harder dan kogelschoten.”

Lees ook: Ruiten Delftse coffeeshops vernield

[Update 24-07-2018] Coffeeshops Peperstraat en Breestraat weer open

De gemeente bericht het volgende: “De burgemeester van Delft heeft besloten dat de coffeeshops in de Peperstraat en de Breestraat weer open mogen zijn vanaf woensdag 25 juli 2018. De coffeeshops The Future en The Game waren op 18 mei voor onbepaalde tijd gesloten naar aanleiding van geweldsincidenten.

Op basis van overleg met politie en justitie, extra veiligheidsmaatregelen door de coffeeshophouder, het feit dat er zich geen nieuwe geweldsincidenten hebben voorgedaan en de rust is weergekeerd heeft de burgemeester besloten het sluitingsbevel in te trekken.

Het cameratoezicht van de politie en de gemeente en extra surveillance door politie blijven gehandhaafd in beide straten. Daarnaast zal de coffeeshop-ondernemer zorgdragen voor eigen cameratoezicht, beveiligers en surveillance in en rondom beide zaken.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl