Universiteiten Zuid-Holland maken toekomstplannen

De bestuurders van de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam hebben acht ’trekkers’ gevraagd plannen te maken voor concrete samenwerking. Die plannen moeten gaan over onderzoek, onderwijs en waar mogelijk valorisatie op acht multidisciplinaire gebieden.

De drie colleges van bestuur hebben half september al besloten ‘trekkers’ aan te wijzen voor vier zogenoemde LDE-centers (LDE staat voor Leiden, Delft en Erasmus). Deze vier moeten vóór 15 december met plannen komen.

Decaan van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TUD) Theo Toonen is trekker van het LDE-center ‘Sustainability’. Decaan van de Leidse faculteit Archeologie Willem Willems is trekker van het center ‘Cultural Heritage’. De Leidse hoogleraar science education Jan van Driel trekt het center ‘Education & Learning’. Het center ‘Governance’ wordt getrokken door de Rotterdamse hoogleraar economie Kees van Paridon. De vier maken hun plannen samen met wetenschappers van de andere universiteiten.

Vorige week hebben de bestuurders van de drie universiteiten besloten om naast de centers ook nog eens vier thema’s aan te wijzen. Dat zijn ‘Financial and Economic Crisis’, ‘Metropole and Mainport’, ‘Safety and Security’ en het al bestaande LDE-project ‘Innovation and Technology Networks in Africa’. Trekkers van de vier thema’s zijn respectievelijk Fabian Amtenbrink (Rotterdams hoogleraar Europees recht), Rob Zuidwijk (hoogleraar vrachttransport in Rotterdam en Delft), Jan van den Berg (Delfts ict-expert) en Peter Knorringa (Rotterdams hoogleraar human resources and local development).

Zij hebben net als de trekkers van de centers de vraag gekregen multidisciplinaire onderzoeks- en onderwijsagenda’s op te stellen en waar mogelijk valorisatieplannen te maken. Steeds is het de bedoeling wetenschappers van alle drie de universiteiten bij de plannen te betrekken. De plannen voor de thema’s mogen anderhalve maand later klaar zijn dan die voor de centers.

Anders dan de naam ‘center’ doet vermoeden, hebben de drie Zuid-Hollandse universiteiten geen daadwerkelijke centra opgericht. Anka Mulder, secretaris van het Delftse college van bestuur: “Er is nog geen besluit genomen over de vorming van deze of andere centers of thema’s in LDE-verband, maar het is natuurlijk wenselijk dat de samenwerking tussen de universiteiten verder uitbreidt.”