Universiteiten willen belasting betalen

De universiteiten overwegen ‘vrijwillig’ vennootschapsbelasting te gaan betalen over het geld dat zij verdienen op de commerciële markt voor onderzoek en onderwijs.

Met het initiatieven willen zij het bedrijfsleven de wind uit de zeilen nemen. Dat beschuldigt hen van oneerlijke concurrentie. Volgens hen werken universiteiten vaak onder de prijs, omdat zij overheidsgeld inzetten voor marktactiviteiten en geen belasting over hun winsten (vennootschapsbelasting) hoeven te betalen.

Universiteiten vallen nu nog buiten regels over commerciële activiteiten van overheidsorganisaties – en dat willen ze graag zo houden. Dus werken zij aan een gedragscode waarin ze hun markactiviteiten onderbrengen in een BV, zodat ze vennootschapsbelasting gaan betalen. De gedragscode gaat overigens alleen gelden voor onderzoek en onderwijs dat ook door commerciële bedrijven geleverd had kunnen worden. (HOP/HOb)