Universiteiten vechten om geldpot toponderzoekers

Er heeft zich een run voorgedaan op de pot met geld voor veelbelovende onderzoekers. De komende maanden moet de landelijke onderzoeksorganisatie NWO veertig jonge onderzoekers selecteren die geld krijgen uit de zogeheten Vernieuwingsimpuls.

NWO had gerekend op 115 aanvragen, maar had niet vastgesteld hoeveel aanvragen elke afzonderlijke universiteit mocht doen. De hoop dat die zich zouden beheersen, is gelogenstraft. De meeste universiteiten hebben zich laten meeslepen door de gedachte dat de `concurrentie’ er anders met het geld vandoor zou gaan.

Van de universiteiten wil NWO nu weten welke aanvragen volgens hen snel gehonoreerd moeten worden, en welke kunnen wachten tot een tweede ronde. Zo hoopt NWO het aantal plannen dat ze moet beoordelen alsnog terug te brengen tot ongeveer honderd. Dat is nodig, omdat NWO met alle kandidaten persoonlijk wil praten.

De komende maanden moet de landelijke onderzoeksorganisatie NWO veertig jonge onderzoekers selecteren die geld krijgen uit de zogeheten Vernieuwingsimpuls. Maar dat is een onmogelijke opgave als de universiteiten zelf geen scherpere selectie maken. Die hebben begin deze maand meer dan tweehonderd aanvragen ingediend.