Universitaire cao eindelijk rond

De achterban van de vakbonden is met hangen en wurgen akkoord gegaan met de cao voor universitair personeel. De overeenkomst loopt van 1 januari 2006 tot 31 augustus 2007.

Het cao-akkoord is op zich vrij positief: medewerkers krijgen twee keer een salarisverhoging . 1,6 procent in april 2006 en 1,2 procent in april 2007 . en een structurele verhoging van de

eindejaarsuitkering met 1 procent. Bij wijze van ziektekostencompensatie verhogen de universiteiten alle salarissen met ingang van de cao met 26 euro per maand. Bovendien hebben alle universiteiten een aantrekkelijke collectieve zorgverzekering afgesloten waarvan medewerkers met hun gezin gebruik kunnen maken, maar ook studenten en gepensioneerden.

Maar de door het kabinet ingevoerde nieuwe zorgwet zorgde voor roet in het eten, omdat de nieuwe ziektekostenverzekering in veel gevallen een streep door de extra koopkracht betekende. Volgens de bonden ging een deel van het personeel er 5 procent in salaris op achteruit.

De nieuwe loonstrookjes kwamen binnen op het moment dat de bonden het bereikte cao-akkoord nog moesten verdedigen bij hun achterban. “En dat was inderdaad niet makkelijk”, geeft Arno Lammeretz (Abvakabo-FNV) toe. “Mensen die er op achteruit zijn gegaan waren verontwaardigd, en terecht. Toch hebben we een meerderheid weten te overtuigen dat dit het beste resultaat was dat we bij de universiteiten kunnen halen, want het is niet realistisch om de VSNU nog eens 5 procent compensatie te vragen. Maar we gingen wel met de hakken over de sloot: 40 procent was tegen het akkoord.”

De vakbonden hebben enige weken geleden een brief naar minister Remkes van binnenlandse zaken gestuurd, waarin wordt gevraagd om meer looncompensatie voor mensen die werkzaam zijn in de publieke sector. “Hij is de eindverantwoordelijke voor arbeidsvoorwaarden in de publieke sector, dus hij moet weten dat de koopkracht van deze groep beter moet.” (HOP)