Universitaire bachelor steeds populairder onder internationals

Buitenlandse studenten kiezen vaker voor een bachelor aan een Nederlandse universiteit. Het totale aandeel internationale studenten aan universiteiten groeide naar 19,2%.

Opnieuw is het aantal buitenlandse studenten in het Nederlandse hoger onderwijs toegenomen. Op de kop af 85.955 internationals uit 170 landen volgen dit collegejaar een volledige studie. Dat is 11,5 procent van alle ingeschreven studenten, meldt internationaliseringsorganisatie Nuffic op basis van de definitieve inschrijvingscijfers. Vorig studiejaar was dat nog 10,5 procent.

Aan de TU Delft studeren 5.324 internationale studenten, ofwel 21,7%. Tien jaar geleden waren dat er nog 1.925 (toen 13%). Bij de faculteiten EWI en L&R studeren de meeste internationals. Bij EWI is dat met 1.209 buitenlandse studenten 30% en bij L&R met 1.108 internationals  42% van het totaal aantal studenten.

HOP_internationalestudentenperinstelling.JPG

Bron: Nuffic.

Het aandeel internationale bachelorstudenten dat voor een universiteit koos, groeide dit studiejaar het hardst: 20,4 procent van de instromers komt uit het buitenland, tegen 17,8 procent vorig jaar. Aan de TU Delft is het aandeel internationale bachelorstudenten 11%. Voor het eerst kozen internationals vaker voor een universitaire bachelor (30.500) dan voor een bachelor aan een hogeschool (27.186). Toch blijven de masters het populairst. Aan de universiteit is nu 23,6 procent van alle masterstudenten een international. In Delft is dat zelfs 35%.

Meeste internationals Duitsers en Italianen
De meeste internationals komen uit Duitsland (22.584). Ook Italianen (4.814) vinden steeds vaker hun weg naar de Nederlandse collegebanken. Dit jaar hebben zij de Chinezen (4.547) ingehaald, en daarmee staan ze op de tweede plaats.

Italianen trekken sowieso steeds vaker de grens over om elders te studenten, zegt Nuffic-woordvoerder Anne Lutgerink. “Dat komt deels door de slechte economische situatie daar.” Het aantal Chinezen dat in het Westen studeert, vlakt al langer af. Volgens Nuffic investeert de Chinese overheid meer in eigen onderwijs en kiezen  studenten steeds vaker voor opleidingen elders in Azië. Ook is door de éénkindpolitiek van de overheid het aantal leerlingen in het Chinese onderwijs gedaald.

Universiteit Maastricht meeste internationals
De universiteit met verreweg de meeste internationals, zowel qua aantal als qua aandeel, is nog altijd die van Maastricht. Volgens Nuffic is het opvallend dat er steeds meer buitenlandse studenten naar de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit, de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit van Amsterdam gaan. Tien jaar geleden kwam niet meer dan 10 procent van hun studenten uit het buitenland. Nu is dat wel anders: aan de RUG ligt dat aandeel op 22,4 procent en aan de UvA en de EUR rond de 20 procent.

Techniek
Ook de technische universiteiten in Delft, Twente, Eindhoven en Wageningen trekken veel buitenlandse studenten die er vooral een master volgen of promoveren. In Twente groeide het aandeel internationals het hardst: van 21,3 procent in 2016-2017 naar 26,8 procent dit studiejaar. Het totale aantal internationals aan de TU’s is de afgelopen tien jaar verviervoudigd.

HOPinternationalsperdomein.JPG

Bron: Nuffic

De buitenlandse studenten die naar een universiteit gaan, kiezen het vaakst (12.370) voor een sociale studie. Vooral psychologie was met 6.786 inschrijvingen populair onder internationals. Al is het aandeel van internationale studenten dat aan een university college studeert het grootst.

HOP, Inge Schouten

HOP Hoger Onderwijs Persbureau