Wetenschap

Universitair hoofddocent Daphne Stam opgestapt om ‘machocultuur’ bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

Universitair hoofddocent Daphne Stam is vertrokken van de TU Delft. Ze zegt dat ze niet serieus werd genomen in de ‘paternalistische sfeer’ op haar faculteit L&R.

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. (Foto: Lucas van Leeuwen)

Daphne Stam, gerenommeerd planeetwetenschapper, heeft eind januari ontslag genomen en is eind april, na een opzegtermijn van drie maanden, vertrokken, vertelt ze aan Delta. De Volkskrant bracht dat nieuws dinsdag naar buiten. De druppel voor Stam was een nieuwe leerstoel op haar vakgebied waarvoor ze geadviseerd werd niet te solliciteren, waarna ze ook nog eens werd gepasseerd voor de sollicitatiecommissie.

Maar de problemen spelen al veel langer. Het is het einde van een heel groot verhaal waarin nooit erkend wordt dat ik veel expertise heb op een bepaald onderwerp. Er werden beslissingen genomen die mij aangaan, zonder dat er met mij werd overlegd”, zegt Stam.

De Volkskrant schrijft dat bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) sprake is van ‘een patroon’. De krant schrijft inzage te hebben gehad in een rapport van advocatenkantoor Van Overbeek de Meyer uit 2021 dat nog niet eerder naar buiten was gekomen. In het rapport wordt volgens de Volkskrant gesproken van het ontbreken van ‘een gezonde manier van aanspreken en daadkrachtig optreden’, wat ‘meer dan eens’ zou hebben geleid ‘tot gevoelens van sociale onveiligheid’. Aanleiding voor het onderzoeksrapport was volgens de krant een interne medewerkersmonitor waarin melding werd gemaakt van roddelen, pesten en intimidatie.

Stam deed aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) onderzoek naar de samenstelling van de atmosfeer van planeten. Ze geldt als vraagbaak voor planeetonderzoek en exoplaneten (buiten ons zonnestelsel). Een jaar geleden legde ze op NPO Radio 1 nog uit wat het belang was van de nieuwe James Webb ruimtetelescoop voor de ontdekking van planeten buiten ons zonnestelsel en hun atmosfeer.

Twee jaar na haar komst naar de TU Delft in 2013 publiceerde ze voor het eerst over planeten en leven buiten ons zonnestelsel – een onderwerp dat ze zich eigen kon maken dankzij een NWO Venibeurs in 2002 en een Vidibeurs vier jaar later. Sindsdien heeft ze tientallen publicaties over dat onderwerp geschreven.

Volgens de woordvoerder vindt de faculteit het ‘oprecht heel jammer hoe het gelopen is op de afdeling’. Ze zegt niks kwijt te kunnen over ‘persoonlijke redenen van medewerkers om op te stappen’. “Zij heeft het hier op een bepaalde manier ervaren. Dat is aan haar.”

Met medewerking van Jos Wassink

Wetenschapsredacteur Kim Bakker