Unieke Westerscheldetunnel open

Morgen wordt door koningin Beatrix de Westerscheldetunnel geopend. De tunnel is een technisch hoogstandje: twee kruipende fabrieken van 185 meter boorden zich tot zestig meter onder NAP door slappe grond.

Met een slakkengang van gemiddeld twaalf meter per dag kropen Sara en Neeltje Suzanna onder de Westerschelde door. Tweeëneenhalf jaar deden de twee reusachtige boormachines over hun tocht van Ellewoutswijk naar Terneuzen. Begin 2002 zagen ze het daglicht: de vaste verbinding tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen was een feit. Morgen wordt de Westerscheldetunnel door koningin Beatrix geopend.

Naar schatting zullen dagelijks twaalfduizend voertuigen gebruikmaken van de toltunnel. De tunnel vervangt de autoveren Kruiningen-Perkpolder en Vlissingen-Breskens en bestaat uit twee gescheiden tunnelbuizen waardoor frontale botsingen zijn uitgesloten. Het is de eerste keer dat in West-Europa een tunnel van dergelijke lengte (6,6 kilometer) en diepte (tot zestig meter onder NAP) in slappe bodem is geboord. ,,Een unieke tunnel, reageert dr. ir. Van der Veen van de sectie betonconstructies van de faculteit Civiele Techniek. Van der Veen zal morgen niet aanwezig zijn bij de feestelijke opening: hij bezocht de tunnel al tijdens de constructie. ,,Vooral het uitgraven van de dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen is vanuit constructieoogpunt erg bijzonder.

De dwarsverbindingen verbinden de twee tunnelbuizen om de 250 meter met elkaar en dienen als vluchtweg bij calamiteiten. Voor een grote boormachine die het geboorde gat meteen stut was niet voldoende ruimte. Daarom koos men bij de dwarsverbindingen voor een alternatieve techniek. Van der Veen: ,,De slappe grond werd plaatselijk bevroren met stikstof. Hierdoor had men na het boren voldoende tijd om de wanden van de dwarsverbindingen te verstevigen. (TM)