Uitstel van promoties is mogelijk, maar tot wanneer?

De Graduate School meldt dat promoties uitgesteld kunnen worden. Ze komt daarmee tegemoet aan ongerustheid bij betrokkenen.

De aankondiging van een promotie in de Aula maandag 16 maart. (Foto: Sija van den Beukel)

De promotieagenda van de TU Delft zit erg vol de komende drie weken: er staan 31 promoties op de rol. Veel promovendi, promotoren en commissieleden twijfelen nu over uitstel, merkt de Graduate School. Een periode van vier jaar hard werken afsluiten achter gesloten deuren en via Skype, is niet wat ze voor ogen hadden, laten bezorgde promovendi ook Delta weten.

De Graduate School zal daarom ‘zoveel mogelijk medewerking verlenen’ als promoties moeten worden uitgesteld, zegt conrector Peter Wieringa. “Dat verzacht de druk op de zorgen die mensen hebben. We zullen commissies, promotoren en promovendi persoonlijk benaderen, en gaan gewoon het lijstje af om te zorgen dat zoveel mogelijk door kan gaan,” zegt Wieringa.

‘Het blijft zeker tot de zomer maatwerk’

Op welke termijn eventueel uitgestelde promoties plaats kunnen vinden, blijft onduidelijk. “Reken erop dat wij het maximale doen om eventueel in de avonduren extra slots te regelen als deze toestand voorbij is. Maar laat ik geen toezeggingen doen dat in de zomer alle promoties verdedigd zijn.” Alles hangt af van de beschikbaarheid van ruimtes en mensen, vertelt Wieringa. “Het blijft zeker tot de zomer maatwerk.”

Promoties die doorgaan, krijgen een minimaal publiek. “Als je niet echt naar een promotie hoeft, blijf dan weg”, zegt Wieringa. Ceremonies zullen plaatsvinden achter gesloten deuren en met Skypeverbindingen. “De pedel zal nog zoveel mogelijk aanwezig zijn, voor wat culturele versiering. De kern is om een waardige en goede academische verdediging te behouden.” Daarom ook zullen de meeste verdedigingen worden gefilmd voor vrienden en familie.

De Graduate School geeft op haar site vooralsnog geen updates over bovenstaande ontwikkelingen. Dit, omdat beleid en richtlijnen elk uur kunnen veranderen.

Voor wie zich afvraagt hoe dat werkt, zo’n inbelpromotie achter gesloten deuren: Klaas van Breugel was op 5 maart de eerste commissievoorzitter die dit meemaakte. In een mail noemt hij dit ‘een werkbare noodoplossing’. De Skype-verbinding was goed genoeg voor de discussie tussen kandidaat en commissie. “Het was alleen een stuk informeler. Inbellers hielden zich niet aan het kledingvoorschrift, wat afbreuk doet aan de ceremonie.” Maar veel ceremonie is er sowieso niet. Die is immers vooral bedoeld voor het publiek.

Sija van den Beukel / Freelance journalist