Uitstel or-advies over design engineering

Ondanks wekenlang overleg met de faculteit Industrieel Ontwerpen wil de ondernemingsraad nog geen positief advies geven over de reorganisatie van de afdeling design engineering. Dat bleek donderdag 3 juli tijdens een overleg met het college van bestuur.

De ondernemingsraad (or) wil eerst een gedetailleerde vergelijking zien van de functies in de bestaande en de functies in de nieuwe organisatie. “Die oud-nieuw-vergelijking is voor ons heel belangrijk”, zei or-lid Jaap Meijer. “We kunnen nu geen advies geven over deze reorganisatie. Zouden we dat wel doen, dan zou het geen positief advies worden.”

Or-lid Erik Louw zei het oneerlijk voor zittende medewerkers, waarvan er veel op de publieke tribune zaten, dat een in zijn ogen goede oud-nieuw-vergelijking ontbreekt. Medewerkers moeten volgens hem snel kunnen nagaan of zij kans maken om in de nieuwe organisatie te passen – eventueel na een extra opleiding.

“Maar dat is niet het enige. De universiteit maakt zich ook juridisch kwetsbaar”, aldus Louw. De or is bang dat boventalligen naar de rechter zullen stappen en daar door onduidelijk omschreven functies kans maken gelijk te krijgen.

De decaan van Industrieel Ontwerpen, Ena Voûte, reageerde verbaasd op ‘deze wending’. “We weten precies welke expertisegebieden er ingevuld moeten worden. We weten alleen nog niet welke personen daarbij zullen horen.” Voûte kan er niet achter komen, zei ze, wat de or van haar wil. “Voor ons gevoel hebben we op alle vragen antwoord gegeven.”

De or aan de andere kant had moeite om haar vraag te formuleren. Na tussenkomst van college van bestuursvoorzitter Dirk Jan van den Berg werd duidelijk dat de or vooral wil weten welk onderzoeksthema zal gaan toevallen aan welk functieprofiel. De or hoeft (nog) geen namen van personen te horen, maar wel het soort functie (bijvoorbeeld een hoogleraar of een tenure tracker) dat hoort bij een bepaald onderzoeksgebied.

“Als dat het is, kan ik dat heel snel regelen”, antwoordde Voûte. Beide partijen gaan deze week nog met elkaar om tafel om tot een oud-nieuw-vergelijking te komen, die voor iedereen voldoende duidelijk is.