Uitslag verkiezingen studenten raad: zetelver deling ongewijzigd

Zeven zetels voor Oras, drie voor Lijst Bèta. De verkiezingen van afgelopen week hebben de zetelverdeling in de studentenraad ongewijzigd gelaten.

Studenten zijn vooral online, maar de verkiezingscampagne vond voor een groot deel op de campus plaats. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Het opkomstpercentage was met 27,6% nagenoeg gelijk aan het percentage van vorig jaar (27,9%), maar wel lager dan de jaren daarvoor (35,4% in 2019, 38,1% in 2018 en 44,2% in 2017). Een tegenvaller, vinden zowel Oras als Lijst Bèta. “Na een intensieve campagne, verwacht je dat meer studenten stemmen”, aldus Job Vlak (Oras).

Neutrale stemdagen
Het tegenvallende opkomstpercentage wijt de huidig voorzitter van de studentenraad aan drie punten. Vlak: “Ten eerste is de campus door de coronacrisis deels afgesloten. Studenten zijn vooral online, maar de campagne vindt voor een groot deel op de campus plaats. Online word je minder snel op de verkiezingen geattendeerd.”

‘Als je studenten niet aan de verkiezingen herinnert, vergeten ze te stemmen’

“Daarnaast hebben we dit jaar voor het eerst neutrale stemdagen ingesteld. Tijdens de twee stemdagen is het niet toegestaan om partijkleding te dragen en je mag slechts één keer oproepen tot stemmen.” Hierdoor zijn partijen op stemdagen minder zichtbaar, terwijl het volgens Vlak juist die dagen moet gebeuren. “Als je studenten niet aan de verkiezingen herinnert, vergeten ze te stemmen.”

Ten slotte noemt hij de afwezigheid van eerste- en tweedejaars studenten. “Zij waren het afgelopen jaar weinig op de campus en zijn daardoor minder bekend met de studentenraad.”

Online campagne
Dat de verkiezingscampagnes vanwege de coronamaatregelen ook dit jaar goeddeels online plaatsvonden vormde voor beiden partijen een uitdaging. “We zijn ontzettend blij dat we onze drie zetels hebben behouden”, vertelt Saraf Nawar (Lijst Bèta). “Maar het is jammer dat we minder mensen hebben bereikt.”

‘De moeilijkheid is om studenten te activeren tijdens de stemdagen zelf’

“Toch hebben we er tot de laatste minuut alles aan gedaan om die studenten te bereiken”, vult Vlak aan.De moeilijkheid is om studenten te activeren tijdens de stemdagen zelf. Daar is ruimte voor verbetering.”

Coronajaar
Met de verkiezingen achter de rug kijkt de afzwaaiend voorzitter terug op een coronajaar vol veerkracht en creativiteit. Vlak: “Ik ben trots op wat we als studentenraad hebben neergezet en hoe beide partijen zich – ondanks deze lastige tijd – hebben ontwikkeld.” Zijn hoogtepunt? “De bijdrage van Oras aan de verlaging van het bindend studieadvies, de nationale studentenlobby voor de zachte knip en de realisatie van studieplekken in Pulse tijdens de coronacrisis.”

Volgend studiejaar nemen zitting in de centrale studentenraad:

• Namens Oras: Lotte Kuiper, Mart Vloet, Maarten de Nooijer, Eefje Eikelenboom, Rutger Blijleven, Mara Linssen en Clara van der Heijden.
  • Namens Lijst Bèta: Saraf Nawar, Julian van Dijk en Khalid el Haji.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl