Opinie

Uitkeren die hap!

Het college van bestuur noemt het voorstel ‘beleidsarm’. Onzin. Ze mochten willen dat ze zelf van die geweldige ideeën hadden. Wie kunnen er nou beter over de besteding van ons geld beslissen dan wij? Welbeschouwd zijn er nog wel meer zaken waar we beter zelf over kunnen beslissen. Het Individueel Keuzepakket Arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld: gewoon een dubieuze constructie van het grootkapitaal om de eerlijke werknemer zijn zuurverdiende loon te onthouden. Laten we dat hele IKA dus ook maar meteen afschaffen in ruil voor een jaarlijkse uitkering van, zeg negenhonderd euro belastingvrij.

Nu we het er toch over hebben: waarom zou ik eigenlijk nog pensioen betalen als de kans klein is dat ik er ooit zelf gebruik van ga maken? Elke maand een kleine tien procent van mijn bruto salaris, dat tikt aan hoor. Laat mij daar ook maar zelf over beslissen. En wat dacht u van alle overhead die het cvb over de ruggen van de werknemers binnensleept? De universiteit rekent vijftig procent opslag op mijn uurloon voor een stel ondersteunende diensten waar ik nooit om gevraagd heb. Ict? Ik koop zelf wel een pc. F&C? Laat mij die factuur maar ondertekenen. P&O? Om pensioen en belastingen op mijn loon in te houden zeker. O&S, BMO, FMVG, M&C? Ik zou zeggen: weg ermee, en direct uitkeren die hap.

Dus even rekenen: vijftig procent opslag, tel daar de pensioenpremie bij op, vermenigvuldigd met het aantal jaren tot de pensioengerechtigde leeftijd, plus die negenhonderd euro van het IKA en de tweehonderd euro waar we mee begonnen, dat is zegge en schrijve eenmalig 215.000 euro belastingvrij per persoon. Weet u wat? Maak daar maar 285.000 euro van, dan doen we de belastingen zelf wel.

We heffen de hele boel op, we beginnen gewoon allemaal voor onszelf, en het college van bestuur heeft het nakijken. Beleidsarm? In een klap zesduizend nieuwe Small Sized Enterprises met een startkapitaal van een slordige drie ton elk: noem dat maar eens beleidsarm.

Geachte bestuursleden van de vakbonden: steunt u mijn standpunt? Stuur dan een e-mail naar: d.schuurbiers@tudelft.nl. Ik heb al een stapeltje ontslagformulieren klaarliggen.

Drs. Daan Schuurbiers is onderzoeker bij de werkgroep biotechnologie en maatschappij.

De vakbonden hebben vorige week een pamflet de deur uitgedaan met een oproep aan alle medewerkers van de TU Delft. De overlegvergadering tussen het college van bestuur en de bonden van 17 januari 2008 heeft namelijk tot een conflict geleid. Het schijnt dat in 2006 en 2007 een bedrag van 1,2 miljoen euro aan arbeidsvoorwaardengelden niet is besteed. Dat bedrag was bestemd voor gratis ADSL, maar daar heeft slechts een beperkt aantal mensen gebruik van gemaakt. Het voorstel van de vakbonden is nu om aan iedere medewerker tweehonderd euro belastingvrij uit te keren. De bonden vinden immers dat wijzelf het beste kunnen beslissen over de besteding van dit geld.