Uithaal naar minister bij opening collegejaar

De verhouding tussen politiek en universiteiten is op een dieptepunt, zegt de rector magnificus Carel Stolker van de Universiteit Leiden aan het begin van het collegejaar.

Carel Stolker: "We zullen niet ­onder stoelen of banken steken dat het beleid van de minister gewoon desastreus is.” (Foto: Universiteit Leiden)

Stolker haalt keihard uit naar onderwijsminister Van Engelshoven, die maandag 2 september bij hem te gast is. De minister zal aan de Universiteit Leiden een toespraak houden ter gelegenheid van het nieuwe academische jaar, maar dat weerhoudt Stolker niet van forse kritiek.

“Wij nodigen de minister uit en dat moet je netjes doen”, zegt Stolker in het Financieele Dagblad, “met alle egards die een excellentie toekomen. Maar we zullen ook niet ­onder stoelen of banken steken dat haar beleid gewoon desastreus is.”
“Ik heb het gevoel dat politiek en hoger onderwijs elkaar zijn kwijtgeraakt”, voegt hij eraan toe. “Ik heb nog nooit meegemaakt, dat de relatie – nota bene op het hoogtepunt van de economie – zo slecht was als nu.” In NRC Handelsblad zegt Stolker ongeveer hetzelfde.

‘VSNU bijna uit elkaar gevallen’

Ook de verhouding tussen brede en technische universiteiten heeft onder druk gestaan, vertelt Stolker. “Het heeft er zelfs bijna toe geleid dat we als VSNU uit elkaar waren gevallen.” Aanleiding was het rapport van de commissie-Van Rijn van mei dit jaar, die adviseert geld van de brede universiteiten over te hevelen naar de technische universiteiten.  “De Nederlandse universiteiten werken veel samen. Maar als je geld gaat wegpakken bij de een en dat zonder goede argumentatie gaat geven aan de ander, dan wordt het ingewikkeld om te blijven samenwerken.”

Dubbel gevoel bij TU Delft
De TU Delft liet in mei weten ook niet gelukkig te zijn met dit deel van het rapport. Een woordvoerder sprak van een ‘dubbel gevoel’. “Fijn dat een deel van onze problemen wordt verlicht, maar zorgelijk dat dit tot knelpunten bij anderen leidt. We begrijpen de zorgen van de algemene universiteiten. Hopelijk wordt de weg ingeslagen naar extra middelen in plaats van naar een herverdeling van huidige middelen.”

Het gebrek aan investeringen in het hoger onderwijs, de bezuinigingen, de toenemende werkdruk; dat alles is aanleiding voor een protest van WOinActie, ook op 2 september in Leiden, op een steenworp afstand van de officiële opening. De actievoerders willen dat de universiteiten 1,15 miljard euro extra krijgen om de werkdruk te verlagen en de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te behouden. Ook willen ze dat eerdere bezuinigingen van tafel gaan.

Ook de TU Delft opent vanmiddag het academisch jaar. Aanmelden kan niet meer; de aula zit vol. Meekijken via collegerama kan wel.

HOP (Bas Belleman), Delta (Saskia Bonger)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl