Uit de kunst

Vanitas . Vier keer treedt Youp van ’t Hek volgende week op in Theater de Veste met zijn nieuwe programma ‘Scherven’, maar uiteraard zijn ze allemaal uitverkocht. Dat geldt niet voor de choreografie ‘Vanitas’ van Krisztina de Châtel. Dans ligt kennelijk een beetje moeilijk in Delft. Aan De Châtel zal het niet liggen, want sinds ze in 1976 haar groep oprichtte is ze in de danswereld een klinkende naam. Haar werk staat bekend als cerebraal, dus dat past hier wel. Wat ‘Vanitas’ extra de moeite waard maakt is de begeleidende muziek: de Goldberg Variaties van J.S. Bach in een uitvoering van Glenn Gould. Voorafgaand aan de voorstelling aanstaande vrijdag wordt ‘Stalen Neuzen’ vertoond. Een film van regisseur Erik van Zuylen die teruggaat naar Boedapest, de geboortestad van De Châtel. ,,Een voorbeeldige dansfilm”, aldus Ariejan Korteweg in de Volkskrant.

Meester van de Zwarte Molen . Vrijdagavond in het Maccustheater een reprise van ‘De Meiden’ in de regie van Jos van Kan. Vanavond vindt er de première plaats van ‘Meester van de Zwarte Molen (Krabat)’, gebaseerd op het beroemde kinderboek van Otfried Preussler. Krabat is een bedeljongen die na de dood van zijn ouders bij een zwarte molen terechtkomt. Geen gewone molen, maar één waar de molenaar – griezel, griezel – toverkunst bedrijft. Krabat laat zich inwijden en raakt op een gegeven moment verstrikt in onverklaarbare raadsels. Het theaterproject kwam op bijzondere wijze tot stand. Theatergroep Maccus geeft jonge regisseurs namelijk de mogelijkheid om te experimenteren. Dat gebeurt in allerlei industriële monumenten in Zuid-Holland. Voor deze jeugdtheatervoorstelling sloot regisseur Inèz Derksen zich met drie acteurs op in de Nootdorpse molen ‘Windlust’.

Slotfeest . Dit weekend vindt de opening plaats van de laatste manifestatie in het kader van Delft 750 jaar Cultuurstad. Over de tentoonstelling ‘In gesprek met Vermeer; hedendaagse kunst in dialoog’ in Het Prinsenhof en Galerie Lutz volgende week meer. Het slotfeest van het jubileumjaar vindt niet na afloop van deze expositie, maar ervoor plaats. Vrijdavond zal hetzich vanaf 19.45 uur voltrokken in de Nieuwe Kerk en vanaf 21.00 uur op de Markt. Er zijn optredens van Marco Bakker met Die Delfsche Sanghers en het Wipmolenkoor, Excelsior Stageband met trombonist Jos Jansen, Pieter en Luc Lutz en de Delftsche Opera Compagnie met soliste Maartje de Lint met fragmenten uit de opera Francois Guyon. Op de Markt treden straattheatergroepen op. De avond wordt om 21.45 uur afgesloten met een heuse lasershow.

Vrienden rond Jan Schoonhoven . Hij wordt wel de bekendste Delftse kunstenaar van deze eeuw genoemd. In 1914 geboren baarde hij na de Tweede Wereldoorlog vooral opzien met zijn abstracte reliëfs, waarvan de eerste waren opgebouwd uit ribkarton en closetrollen. Schoonhoven stond in 1960 aan de basis van de zogeheten Nul-groep die streefde naar een ‘objectieve’ kunst. Bekende leden van de beweging waren onder andere Armando, Vaandrager en Verhagen.In Galerie De Zaal is tot eind december een expositie ingericht bij wijze van eerbetoon aan Schoonhoven. Er hangen foto’s van Truus Nienhuis, de kunstenaar zelf en collega’s uit Delft. Daarnaast zijn er ook schilderijen, reliëfs en tekeningen te zien van Armando, Jan Henrikse, Henk Peeters en natuurlijk Schoonhoven zelf.

Aidsbox . Van aids weet tegenwoordig iedereen wat het is, hoe je het kunt oplopen en op welke manier je het kunt voorkomen. Die informatie komt meestal uit de media en niet van mensen die zelf aan de ziekte lijden. Hoe erg het is om te horen dat je besmet bent met HIV, is het thema van de ‘Aidsbox’. Het is een audio-visuele presentatie van zes minuten waarin op indringende wijze duidelijk wordt gemaakt hoe de onheilstijding inslaat. De Aidsbox, die van 2 tot en met 6 december te zien is in de tentoonstellingsruimte van IO, is een project van de GGD Delfland. In het Informatiecentrum van de gemeente loopt verder van 2 tot en met 14 december de expositie ‘Nieuwe Helden’. Daarin wordt belicht hoe mensen die besmet zijn met HIV, kwaliteit geven aan hun bestaan.