Uit de kast, einde carrière?

Internationale studenten die worstelen met hun homoseksualiteit kunnen terecht bij homoseksuele TU-docenten. Docent Leon Hombergen: “Zo worden studenten weerbaarder.”

Leon Hombergen: "Internationale studenten denken dat je je toekomst te grabbel gooit als je uit de kast komt." (Foto: Connie van Uffelen)

TrueU, het Lesbisch, Homo, Biseksueel en Transgender (LHBT) netwerk voor medewekers bij de TU Delft , en jongerenvereniging Outsite hebben een nieuw project voor internationale studenten die worstelen met hun homoseksualiteit. Wat was de aanleiding?
“Een studentenpsycholoog vroeg mij een keer met haar en een student uit India contact te hebben. Die student worstelde met zijn homoseksualiteit en met de vraag wat dat betekende voor zijn carrière. Ik heb hem gerust kunnen stellen en kunnen laten zien dat het in Nederland geen probleem is. Bij veel grote internationale bedrijven wordt er bewust rekening mee gehouden. Dat wist hij niet.”

Wat deed u vervolgens?
“Ik realiseerde me dat dit waarschijnlijk speelt bij meer internationale studenten. Soms weten ze al dat ze homoseksueel zijn en kiezen ze daarom bewust voor Nederland. Ze vragen zich vervolgens wel af wat het betekent als ze hier uit de kast komen. ‘Gooi ik dan niet al mijn glazen in?’ Dat is een worsteling. Toevallig kwam ik in aanraking met Bob Angelo Fonds waarbij ik een aanvraag kon doen voor dit project met jongerenvereniging Outsite.”

Wat kunnen jullie studenten bieden?
“Als een student zich meldt zoeken wij vanuit ons netwerk van medewerkers naar iemand die op dezelfde faculteit zit. We hebben een klein budget om samen met de student buiten de TU te gaan lunchen. We willen met ze van gedachten wisselen en vertellen hoe het er in de branche aan toegaat als mensen openlijk homoseksueel zijn.”

Misschien heeft openheid soms wel een negatieve invloed op je carrière?
“Dat zou hier en daar wel eens zo kunnen zijn, maar het hangt van de branche af. Er is een netwerk van Workplace Pride met vijftig grote bedrijven zoals Shell, Unilever, Philips, KLM en Arcadis, die een diversiteitsbeleid hebben en zich daar ook op laten aanspreken. Daarmee kunnen we studenten laten zien dat er een wereld voor ze open ligt.”

Hoeveel studenten hebben zich tot nu toe bij jullie gemeld?
“Tot nu toe één. Die student zat erg in over carrièrekansen, net als zijn ouders. Die denken dat je je toekomst te grabbel gooit als je uit de kast komt, en dat je investeert in een dure opleiding die nutteloos is als je homo wordt. ‘Wordt’, denken ze. Zo’n student komt uit een omgeving waarin iedereen dat vindt, dus die mag je best laten zien dat het ook anders kan. Je kunt hierover met ons praten, want misschien kennen we iemand van een relevant bedrijf. Daarmee worden studenten weerbaarder.”

Op dinsdag 25 september houdt TrueU een netwerkbijeenkomst met consultants. Wat staat er op het programma?
“Het is vooral gericht op studenten, ook Nederlandse. Consultants van Accenture, McKinsey en de Boston Consulting Group geven presentaties over hun bedrijf en vertellen daarna over hun diversiteitsbeleid en LHBT-netwerken. Ze willen vooral de boodschap meegeven dat ze naar toptalent zoeken en dat het niet uitmaakt hoe je privé-situatie is.”

• Netwerkbijeenkomst
  • Locatie: IDE-arena faculteit Industrieel Ontwerpen