Typisch Delfts

Ooit geweten dat de beertender een Delftse uitvinding is? De tentoonstelling ‘Origineel Delfts’ in Bacinol laat de onverwachte Delftse stempel op bekende, alledaagse producten zien.

Als motto voor het Delftse ontwerpproces haalt medesamensteller ir. Arjen Jansen Johan Cruijff aan. Het orakel uit Barcelona zei ooit: ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt’. “Zo gaat het bij ontwerpers ook vaak”, zegt de universitair docent bij industrieel ontwerpen (IO). “Achteraf is het volkomen logisch dat je tot een bepaald eindproduct bent gekomen. Maar als je aan de tekentafel zit, heb je nog geen idee wat je precies gaat ontwerpen. Wij laten daarom het hele ontwerpproces van de producten zien, van de tekentafel tot aan het eindproduct dat in de schappen ligt. Ontzettend leuk om te laten zien”, vindt Jansen.

Als voorbeeld noemt Jansen de wine saver van Vacu Vin. Deze rubberen wijndop zorgt ervoor dat je een aangebroken fles wijn langer kunt bewaren. “Ogenschijnlijk is er maar weinig veranderd aan het idee waar de ontwerpers mee begonnen. Maar het vernuft zit in de details. Hoe zorg je ervoor dat er honderdduizend stuks van worden gemaakt, die allemaal van dezelfde kwaliteit zijn en ook nog recyclebaar. Met al die dingen houden industrieel ontwerpers rekening tijdens het ontwerpen.”

In totaal zijn zes zeer diverse Delftse ontwerpen op de tentoonstelling te zien. Zoals het vat voor de beertender, waarmee iedereen in de eigen keuken zelf een biertje kan tappen. Daarnaast is de handige en stevige gietijzeren vijzel met houten stamper te zien, van IO-hoogleraar prof. Bruno Ninaber van Eyben. Ook het ontwerp van de enorme leidingmasten en geluidsschermen die ontwerpbureau Fabrique maakt langs de HSL-lijn ontbreekt niet.

Typisch Delfts zijn de ontwerpen niet, benadrukt Jansen, die lid is van de raad van advies van BacinolEXPO. “Je ziet niet aan de ontwerpen dat ze uit Delft komen, ze hadden net zo goed uit Eindhoven of Amsterdam kunnen komen. Maar we willen wel laten zien dat er veel inventieve ontwerpbureaus in Delft zitten. Je hoeft hier maar je neus in de lucht te steken of je ruikt de gistfabriek en Calvé kent ook iedereen. Toch blijven veel ontwerpbureaus voor Delftenaren verborgen. En dat is zonde, want er zit hier ontzettend veel talent.”

Een van de blikvangers van de tentoonstelling is de verfemmer, waarvan het deksel ook als rollerbak gebruikt kan worden. Een schoolvoorbeeld van een goed industrieel ontwerp, volgens Jansen. “Iedereen kent het verfblik en veel mensen zouden er niet aan denken het ding te veranderen. Deze ontwerpers hebben op een slimme manier het deksel als rolbak gebruikt. Ze hebben zo’n simpel product nog veel beter gemaakt, door het hele ontwerpproces vanaf het begin af aan te overdenken. Die brede blik is kenmerkend voor industrieel ontwerpers.”

De tentoonstelling laat niet alleen ingenieuze Delftse producten van vandaag zien, maar ook van morgen. In een aparte ruimte staan de ontwerpen van veelbelovende afstudeerders. “Die producten zijn nu nog helemaal niet bekend”, zegt Jansen.

Op het gedeelte van de ontwerpers van de toekomst is de lifestraw te zien. Dit is een rietje met filtersysteem, waardoor mensen fris water uit rivieren kunnen drinken. De deurdrager met generator, naar een ontwerp van afstudeerder Eric Biermann, staat er ook. Telkens als mensen de deur open en dicht doen wordt energie opgewekt, genoeg om bijvoorbeeld een rookmelder te laten werken. “Dat gedeelte staat vol met goede ideeën”, zegt Jansen. “Allemaal uit Delft. En over tien jaar zijn ze waarschijnlijk heel normaal. Net als de beertender nu.”

Origineel Delfts: industrieel ontworpen, 3 september tot 22 oktober. BacinolEXPO, Wateringsevest 38. Woensdag tot en met zondag 12.00 tot 17.00 uur. Entree: gratis.

www.bacinolexpo.nl

www.bacinolexpo.nl