Campus

Twitter op de TU

Al bijna twee jaar heeft het twitteraccount @TUDelft de meeste volgers van alle universiteiten in Nederland. Hoe belangrijk is twitter voor onderwijs en onderzoek?


TU Delft ‏@tudelft

Taart uitgedeeld aan 10.000ste volger @tudelft aan @MathijsOggel. Foto’s en blogje volgen




Hoe snel kan het gaan. Twee maanden geleden was de tienduizendste volger nog een mijlpaal voor de TU Delft. Inmiddels zijn er al ruim tweeduizend mensen meer die graag berichtjes van maximaal 140 karakters over de TU Delft willen lezen.


Hoe dat komt? “Door interessant te zijn voor een grote groep mensen”, zegt @RobSpeekenbrink, adviseur online media aan de TU. Hij is een van de universiteitsmedewerkers die sinds een jaar of vier via @TUDelft berichten de wereld ‘in twittert’. Samen met wetenschapsvoorlichter @RoyMeijer en persvoorlichter @michelvanbaal post hij regelmatig iets over onderwijs en onderzoek zoals:



TU Delft ‏@tudelft

10/04 #TUDelft Climate Institute Symposium:

Do clouds change in a warming climate?

http://bit.ly/XYtzR3




TU Delft ‏@tudelft

Alle meiden uit 4, 5 en 6 vwo opgelet! Op 6 maart

is de Girls Only Night bij #TUDelft. Check

http://www.tudelft.nl/girlsonly . #girlsonlydelft




Waarna op Twitter vragen ontstaan zoals:



Charlotte M. ‏@mcharrrlotte

Binnenkort meisjesavond bij de TU in delft, zou t de moeite waard zijn?




pascal de vrijer ‏@PascalDeVrijer

@mcharrrlotte je weet dat er bijna geen vrouwen naar TU delft toe gaan?




Waarop Speekenbrink weer reageert met:



TU Delft ‏@tudelft

@PascalDeVrijer @mcharrrlotte % vrouwen instroom #TUDelft gaat is gemiddeld 25%, verschilt wel per studierichting http://bit.ly/ZqCuhM




Volgens Speekenbrink vragen mensen vaak hoe het is om te studeren aan de TU Delft. “Dat kun je moeilijk uitleggen, maar je kunt het wel laten zien. Dat doen we door een groot scala aan video’s op Twitter en Facebook.”


Zo ontstond vorig jaar spontaan een twitter-experiment toen Van Baal en Speekenbrink prototypes zagen op de expositie Interactive Technology Design (ITD) van de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO). Ze kwamen op het idee er enkele uit te testen en daar ludieke filmpjes van op internet te zetten. Ze twitterden de linkjes via @TUDelft met als trefwoorden #ITD en #IO. Het was een manier om de opleiding te laten zien aan mensen die de TU Delft op Twitter volgen.



Onderzoek

Ook wetenschappers kunnen veel aan twitter hebben, denkt wetenschapsvoorlichter

@RoyMeijer. Hij is een van de initiatiefnemers van de weblog Wetenschapper 2.0, waarop  artikelen verschijnen over wetenschap en social media.

 

wetenschapper2.0 ‏@Wetenschapper20

Klein blogje met veel links naar meer info: Scientific American over Social Media for Scientists

http://bit.ly/12GiQwn  ^RME




Informeren en geïnformeerd worden, netwerken en jezelf profileren: dat kunnen wetenschappers volgens Meijer met twitter doen. Hij waarschuwt niet te gaan twitteren om het twitteren. “Dan raak je er snel op uitgekeken. Je moet een bepaalde strategie hebben. Wat je zou kunnen doen, is jezelf als expert op een bepaald gebied neerzetten door veel tweets te versturen over jouw vakgebied, over papers en conferenties.”


Twitter is tevens te gebruiken als laagdrempelige methode om met politici in contact te komen, zegt Meijer. Als schoolvoorbeeld noemt hij in zijn presentaties TU-alumnus @M_Steinbuch. “Maarten Steinbuch gaat een discussie aan met politici en voordat ze het weten heeft hij een afspraak met ze.”


Steinbuch is onder meer hoogleraar systems and control in Eindhoven, bestuurslid van AutomotiveNL en voorzitter van de Stichting Techniekpromotie. Hij twittert pas twee jaar, maar heeft al zo’n vierduizend volgers. Zelf spreekt hij van ‘een beetje invloed’ door zijn acties rondom de mogelijke afschaffing van de studiefinanciering. Hij blogde daarover en had onder meer een twitterdiscussie met VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas.



Maarten Steinbuch ‏@M_Steinbuch

beste @annewillucas, als techniekpromotie de instroom vergroot en jij de uitstroom verkleint schiet het niet op http://steinbuch.wordpress.com/2012/02/20/het-tekort-aan-technisch-personeel/ … #in




Steinbuch stelde lezers van zijn blog voor om bijvoorbeeld deze tweet onder hun eigen naam te versturen. “Ik denk niet dat het mijn verdienste is dat de afschaffing van de baan is, hetzelfde geldt voor de langstudeerboete, maar ik heb via social media wel meegedaan aan het debat.”


Het debat op twitter leidt regelmatig tot communityvorming. Zo gebruiken veel promovendi het trefwoord #PhDchat in hun tweets, om ervaringen en tips uit te wisselen. Elke woensdagavond is er zelfs een live chat van 20.00 uur tot 21.00 uur, zo ontdekte TU-promovenda @evalantsoght.



Jon Tennant ‏@Protohedgehog

7 useful tips about academic writing – useful for PhD students! #PhDchat http://bit.ly/13sVjCq  

by @evalantsoght




Eva Lantsoght merkte via #phdchat dat ook andere promovendi op moeilijkheden stuiten: zoals de tweedejaarsdip bijvoorbeeld. “Als je over die moeilijkheden leest, is er herkenning. Het is niet meer: ik kan het niet aan of ik ben dom, nee: het geldt voor iedereen.”


Het is al weer drie jaar geleden dat Lantsoght met twitter in aanraking kwam, via een workshop. “De eerste maanden vond ik er niet zo veel aan, het duurt een tijd om connecties op te bouwen.” Inmiddels volgen negenhonderd mensen haar en heeft ze twitter van haar computer gehaald, omdat het te veel afleidt van haar onderzoek.


Onderzoeker @RolfHut noemt twitter zelfs ‘het ultieme afleidende medium’. “Voor de wetenschappelijke voortgang van mijn onderzoek is twitter eerder een rem. Voor het verspreiden en populair maken van mijn onderzoek is twitter zeker nuttig, mits op de juiste manier aangepakt. En dat is: zorgen dat je door journalisten wordt gevolgd of dat je in lijsten komt die zij volgen.”


Lantsoght vond twitter voor haar onderzoek nuttig. Ze kreeg tips over onder meer focussen op je onderzoeksvraag en ze leerde skills voor het schrijven van academisch Engels. “Ik vond via twitter blogs als dailywritingtips.com en explorationsofstyle.com.”


Juist die combinatie blog-twitter is heel sterk, vindt Lantsoght. “Het zijn twee communicerende vaten. Als er geen twitter zou zijn, zou ik veel informatie aan mij voorbij hebben zien gaan.” Op haar eigen blog www.phdtalk.blogspot.nl schrijft ze veel over haar ervaringen, met tips voor anderen. Ze trekt lezers via tweets met linkjes naar haar blog. “Laatst zei iemand: je bent toch niet al klaar, want dan zie ik geen blogs meer.”


Zelfs promoties zijn via twitter te volgen als er ijverig wordt meegetwitterd, zoals eind januari bij de promotie van Felienne Hermans aan de TU. Via het trefwoord #drfelienne was de ceremonie in beknopte vorm te volgen.



Vadim Zaytsev ‏@grammarware

Q1: @felienne, what is the difference of your work and the work of@jacomecunha? (M. Burnett at #drfelienne)




Vadim Zaytsev ‏@grammarware

A1: our method does not have to work on rectangular data, it can be also applied to one formula. #drfelienne


Onderwijs

En wie niet bij een conferentie kan zijn, kan ook die met de juiste trefwoorden op twitter vaak volgen. Aan de hand van zijn eigen tweets @wfvanvalkenburg schrijft Willem van Valkenburg naderhand vaak een blog over een congres. “Op twitter staan mijn aantekeningen”, zegt de TU-projectleider open courseware, die sneller bereikbaar is per twitter dan per mail.


Op twitter zijn veel onderwijsdiscussies te vinden. Bijvoorbeeld die over moocs (massive open online courses).



GT C21U ‏@C21U

Thomas Friedman is wrong about MOOCs (essay) |@insidehighered: http://ow.ly/1TdNaW




Van Valkenburg vindt die discussies zinvol. Hij zegt er veel van te leren. “Bij moocs is sprake van snelle ontwikkelingen. Twitter is snel en actueel. Je kunt het altijd tussendoor op je mobieltje doen.”


Binnen het onderwijs zelf ziet Van Valkenburg twitter nog niet veel gebruikt worden, anders dan voor promotie van bijvoorbeeld keuzevakken. Wel worden weblogs en wiki’s redelijk vaak gebruikt. En soms zijn er twitterspreekuren.


Wie studenten wel laat twitteren en bloggen over hun project is @ErikDuval, hoogleraar computerwetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij ziet twitter als laagdrempelig communicatiekanaal dat hem in staat stelt snel te zien waar zijn studenten mee bezig zijn. “Als ik twee weken lang geen blogpost zie en geen tweets, mag ik er redelijkerwijs van uit gaan dat je niks aan het doen bent.”



Niels Avonds ‏@nielsavonds

The results of our first paper prototype are up on our blog now. Let us know what you think! 🙂 http://gebruikersinterfaces2012.blogspot.com/2012/03/paper-prototype.html … #chikul12


 

Duval zegt dat hij nu sneller kan ingrijpen als studenten op het verkeerde spoor zitten. Geregeld laat hij commentaren achter op de blogs. Vergeten studenten iets, dan stuurt hij snel een tweet. Is er meer uitleg nodig, dan post hij een blog. “Op zich vind ik twitter compleet onbelangrijk. Wat ik wel belangrijk vind, is dat je geen afzonderlijke elektronische leeromgevingen zoals blackboard opzet, waardoor je het leven opsluit in iets artificieels.”


Het maakt het onderwijs open en transparant, maar Willem van Valkenburg stelt dat het ook om leren gaat. “Je moet als student fouten kunnen maken en het is prettig als niet iedereen dat ziet. Ik ben er tegen om studenten te dwingen twitter te gebruiken.”       


Duval is van mening dat een vorm van openheid ook waarde kan hebben. “Ik vind het belangrijk dat studenten niet de indruk geven dat alles goed en zonder moeite gaat. Ik kan jou niet helpen als je niet aan mij vertelt van je problemen. Ten tweede vind ik het belangrijk dat studenten in een redelijk publieke setting leren samenwerken.”


Waarom dan via twitter? “Vanwege het publieke karakter. Ik gebruik geregeld mijn volgers om externe mensen te laten kijken naar wat mijn studenten doen. Het is motiverend voor ze om ook feedback en input te krijgen van mensen die er verstand van hebben. Bovendien dwing je studenten zo om geen mail van drie pagina’s te sturen.”


Rolf Hut geeft de voorkeur aan e-mail. Wel speelt hij met het idee om studenten volgend jaar sensoren te laten maken die tweets met bepaalde trefwoorden kunnen detecteren of – op het moment dat er iets gebeurt – tweets kunnen laten sturen. Bijvoorbeeld als er een gechipte kat door een kattenluikje kruipt. “Je hebt er niks aan, maar het is wel hartstikke leuk. Studenten krijgen dan wel de handigheid om het straks toe te passen in iets dat wel nuttig is.”



Meer weten over twitter of andere social media? Elke donderdag van 9.30 uur tot 11.00 uur kunt u met vragen terecht bij het social media café in de coffee corner van de bibliotheek.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.