Twitter je droomhuis

Gluren in andermans leven en daar studiepunten voor krijgen? Elf bachelorstudenten bouwkunde deden dat tien weken lang voor hun afstuderen.

De studenten volgden elf fervente Amsterdamse twitteraars, analyseerden op basis van de tweets hun levensstijl en ontwierpen woningen op maat.
Het project resulteerde in een boek, Twitterhouse, dat bol staat met tweets, maar ook met foto’s en berichten van Facebook, Hyves, Flickr, MySpace, LinkedIn en natuurlijk de huizen voor de ‘virtuele opdrachtgevers’. De bespiedde tweetverslaafden werden pas vlak voor de presentatie van het boek op de hoogte gesteld van het project.

Een van de meest in het oog springende huizen is een woning voor actrice Victoria Koblenko bovenop een bestaand gebouw vlakbij de Dam. Het huis bestaat uit grote, veel lichtdoorlatende kubussen. “Koblenko reageerde heel enthousiast”, zegt studente Isabel Driessen. “Op basis van haar tweets over haar werk – dat ze bijvoorbeeld een script moet leren – en haar eet- en slaapgedrag heb ik bedacht dat zij het heel belangrijk vindt om haar publieke en privéleven gescheiden te houden. Ik heb van de woning daarom een soort slakkenhuis gemaakt. Hoe verder je door het huis loopt, hoe meer je in het privédomein komt. De slaapkamer bevindt zich in het centrum; die bereik je nadat je door de klerenkast en de douche bent gelopen.”

De studenten werden begeleid door het architectenbureau XML studio, van de Delftse Bouwkunde-alumni Max Cohen de Lara en David Mulder. Hun motto is dat technologische ontwikkelingen als Twitter invloed hebben op het leven en de publieke ruimte én dus ook op architectuur. “Architecten moeten daarin een actieve houding innemen”, aldus het duo dat steevast met één mond spreekt.
De architecten deelden de stad op in kwadranten van vijfhonderd bij vijfhonderd meter. Elke student kreeg een kwadrant om een geschikte locatie te zoeken voor een woning van ongeveer 130 vierkante meter. Daarbij waren er twee spelregels: ze mochten niets slopen, en de woning moest passen binnen het bestaande stedelijke weefsel.

Professor Joan Busquets houdt maandag 29 juni een presentatie over de openbare ruimte in de Spoorzone. Busquets, afkomstig uit Catalonië, is de architect van de herinrichting van het veertig hectare grote gebied tussen binnenstad en woonwijken ten westen en zuiden ervan. Dat gaat op de schop vanwege de aanleg van de treintunnel. De presentatie begint om 20.00 uur in het IHE-gebouw aan de Westvest 7.