Tweede studie zorg en onderwijs blijft duur

Leraren en afgestudeerden in de gezondheidszorg die een tweede bachelor- of masterstudie in het onderwijs of de zorg willen volgen, betalen straks een hoog collegegeld. Dat erkent staatssecretaris Van Bijsterveldt. Ze wil haar beleid niet herzien.

Isis had de vlucht bij de Indiase ruimtevaartorganisatie Isro verzorgd voor vier verschillende instellingen: de universiteit van Würzburg en de technische universiteiten in Istanbul, Berlijn en Lausanne.

Bij de lancering afgelopen woensdag vormde Isis het communicatiecentrum tussen de lanceerbasis in India, de satellietenteams in Europa en verschillende grondstations voor satellietcommunicatie in Amerika en Europa.

Enkele minuten na de lancering bereikten de satellieten hun baan om de aarde en konden ze aan hun missie beginnen. In de loop van de ochtend ontvingen Amerikaanse grondstations de eerste signalen van de nanosatellieten. In de loop van de middag hadden alle teams contact gemaakt met hun satelliet en verklaarde ISIS de eerste missie voor 100 procent geslaagd.

Ir. Wouter Jan Ubbels van Isis vertelt dat het bedrijf twee zulke vluchten per jaar wil aanbieden aan makers van nanosatellieten. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf zelf ook satellieten, waaronder een die scheepsbewegingen in kaart kan brengen.

Isis website
Isis launch blog

Bachelors en masters die na de zomer aan een tweede bachelor- of masterstudie beginnen, betalen voor het collegegeld bedragen die kunnen oplopen tot ruim tienduizend euro. Reden is dat de universiteiten en hogescholen voor hen geen geld meer krijgen. Iedere student krijgt voortaan nog maar één bachelor- en één masterstudie vergoed. De instellingen mogen in ruil zelf de hoogte van het collegegeld bepalen.

Dubbelstudenten

Een uitzondering vormen dubbelstudenten. Zij mogen hun tweede opleiding de komende drie jaar tegen het lage collegegeld afmaken.De uitzondering geldt ook voor studenten die een tweede studie in het onderwijs of de gezondheidszorg volgen. Omdat in die sectoren een personeelstekort is, geldt daar het wettelijke – lage – collegegeld. Als studenten al eerder een diploma in zo’n tekortvak hebben behaald, geldt de uitzondering niet. Een verpleegkundige die fysiotherapeut wil worden of leraar, betaalt straks dus het hoge collegegeld, maar ook de onderwijzer die zich wil omscholen tot tweedegraads leraar of logopedist.

Verschuiving

Jasper van Dijk (SP) heeft Kamervragen gesteld over waarom de uitzondering niet geldt voor mensen die al eerder een diploma in een tekortvak hebben behaald. Daar op antwoordt staatssecretaris Van Bijsterveldt dat een tweede studie in dat geval niet bijdraagt aan het oplossen van de personeelstekorten in het onderwijs en de gezondheidszorg, maar slechts tot een verschuiving van de problemen binnen de sectoren.

Betrouwbaar

Ook verduidelijkt ze nog maar eens waarom mensen die vóór 1991 een hoger-onderwijsdiploma hebben gehaald, wel een tweede studie mogen volgen tegen het wettelijke collegegeld. De centraal opgeslagen gegevens over studenten en studieresultaten zijn vanaf 1991 ‘gevalideerd’ en betrouwbaar. Over de periode daarvoor kan een universiteit of hogeschool op basis van dit register geen harde uitspraken doen over het verschuldigde collegegeld.