Tweede poging deelname Solar Decathlon

Een groep Delftse studenten doet mee aan de eerstvolgende wedstrijd van de Solar Decathlon Europe, in de zomer van 2014 in Versailles.

De Solar Decathlon Europe daagt universiteiten eens in de twee jaar uit met ontwerpen te komen die scoren op het gebied van architectuur, bouwtechniek en duurzaamheid.

Voorgaande jaren ontwierpen teams futuristisch ogende huizen met een minimaal energieverbruik dankzij goede isolatie, oriëntatie ten opzichte van de zon en tal van technische snufjes als zonnecellen, warmtewisselaars en zonnecollectoren. Het Delftse team, Prêt-à-Loger geheten, breekt met deze traditie. Het ontwerpt een systeem om bestaande woningen energieneutraal te maken.

“Er zijn ontzettend veel huizen die veel energie verbruiken. Deze huizen afbreken is zonde, je kunt ze beter aanpassen”, zegt teamlid Hardik Joshi, die de master sustainable energy technology volgt. “Voor een systeem waarmee je bestaande woningen energieneutraal kunt maken, is een grote markt.”

Wat het team exact gaat doen, is volgens Joshi nog niet helemaal duidelijk. Maar het idee leeft om een oud tochtig huis ergens in Nederland te scannen met laserscanners en het in Versailles met een 3D-printer uit te printen. Deze replica krijgt een tweede huid bestaande uit zonnepanelen. Behalve dat ze elektriciteit leveren, zorgen deze panelen voor extra isolatie.

In 2012 zou ook een Delfts team meedoen aan de wedstrijd met het zogenaamde Revolt House, een drijvend huis dat met de zon meedraait. Het concept werd alom geprezen, maar toch haakten de studenten af. Ze kregen de financiering niet rond.

“Het Revolt House was te ambitieus”, zegt Joshi. Problemen met financiën voorziet hij niet. “We hebben een heel team op financiën gezet en hebben contact gelegd met onderzoeksinstituten en met de bouwindustrie.”

Het Delftse team bestaat inmiddels uit zo’n zevendertig mensen, voornamelijk studenten van Bouwkunde en TBM.