Tweede led-vestiging TU in China

De vijfde locatie van de TU Delft in China komt er aan. Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg ondertekende vrijdag 15 november een overeenkomst met de burgemeester van Changzhou, Fei Gaoyun, voor gezamenlijk onderzoeksinstituut op het gebied van led-verlichting.

Het onderzoeksinstituut in Changzhou is gekoppeld aan het Joint Research Centre van de TU in Beijing. Daar opende de universiteit in mei 2011 haar eerste dependance, waar inmiddels zeven promovendi en een universitair docent onderzoek doen naar led-technologie.

Het is de bedoeling dat het nieuwe onderzoeksinstituut in Changzhou uitgroeit tot een centrum met veertig promovendi en vier onderzoekers. Mogelijk breidt het centrum zijn activiteiten in de toekomst uit naar andere onderzoeksterreinen zoals bijvoorbeeld zonnecellen.

Changzhou, een stad aan de oostkust tussen Shanghai en Beijing, maakt een snelle groei door en investeert volgens de TU sterk in research and development. Dat zorgt voor een potentiële markt van miljarden euro’s. Daarom zijn ook Nederlandse bedrijven op deze markt actief in de regio.

Potentieel kunnen led’s door hun energiezuinigheid de uitstoot van honderden miljoenen tonnen CO2 voorkomen, te meer omdat led’s nog voortdurend worden verbeterd. China hecht steeds meer belang aan schone en energiezuinige technologie nu door de groeiende economie de luchtvervuiling snel toeneemt, vooral in de snel uitdijende steden.

Van den Berg, oud-ambassadeur van Nederland in China, is enthousiast over de uitbreiding: “Het is belangrijk om in strategisch belangrijke landen zoals China en Brazilië aanwezig te zijn. China investeert in vijf jaar tijd vierhonderd miljard euro in technologische topsectoren. Iedereen weet wat er China gaande is, maar nog lang niet iedereen is er van doordrongen dat we als Europa veel te winnen hebben door bij deze ontwikkelingen aan te haken.”