Tweede Kamer maant DUO tot spoed

Dertigplussers moeten al vanaf volgend jaar kunnen lenen voor hun studie, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. Minister Bussemaker van Onderwijs krijgt de opdracht om daar bij DUO op aan te dringen.

Het gaat niet lukken om per september 2015 het collegegeldkrediet open te stellen voor studenten boven de dertig jaar, schreef DUO drie weken geleden aan de minister. Dat was wel de bedoeling, maar de organisatie heeft niet genoeg capaciteit om dit zo snel te regelen. De eerste dertigplussers kunnen waarschijnlijk pas vanaf 2017 een collegegeldkrediet aanvragen, schreef de directeur-generaal.

De leenstelselcoalitie van PvdA, VVD, GroenLinks en D66 neemt daar geen genoegen mee. Met een motie roepen ze de minister op om opnieuw te kijken of oudere studenten écht niet eerder kunnen gaan lenen voor een studie. Het liefst in 2015 al.

Minister Bussemaker liet de Kamer vorige week weten dat ze “graag bereid” is nog een onderzoek te laten doen. Maar: “Ik zeg er meteen wel bij dat ik DUO al eerder heb gevraagd of dit kan en dat zij mij toen zeiden dat het, zoals het er nu voor staat, echt op grote bezwaren stuit. Dat wil zeggen dat ik geen al te hoge verwachtingen wil wekken.”

De Tweede Kamer stemde vandaag in met meer moties en amendementen op het ‘wetsvoorstel studievoorschot’, dat de basisbeurs afschaft. Zo moet de regering overleggen met studenten en hogeronderwijsinstellingen over de profileringsfondsen, gaat het minimumbedrag dat oud-studenten maandelijks moeten terugbetalen flink omlaag en krijgen jongeren al vanaf de eerste dag dat ze studeren recht op studiefinanciering.