Tweede fietsersbrug over Schie

Lopen van de TU naar station Delft-Zuid kost vanaf 2009 nog maar zeven minuten. De tocht voert langs een levendig woonwerkgebied, dat TU-afgestudeerden moet trekken.

(Illustratie: Ontwikkelingsvisie Blauw/juni 2008)

Een tweede fietsersbrug over de Schie moet mogelijk al in 2009 het fiets- en voetgangersverkeer tussen de TU-wijk en station Delft-Zuid vergemakkelijken. Het idee van de brug is onderdeel van de Ontwikkelingsvisie Blauw, die de gemeente onlangs heeft goedgekeurd.

De visie behelst ambitieuze plannen voor de ontwikkeling van het gebied Schieoevers-Noord. Dat terrein wordt begrensd door het spoor, de Kruithuisweg, de Schie en de Praxis aan de Schieweg.

Het huidige bedrijventerrein moet een levendig woonwerkgebied worden met een industrieel en grootsteeds karakter, voor jonge mensen die willen pionieren. De Schiehal is de spil van alle plannen. Dit is een enorme fabriekshal die gefaseerd wordt omgebouwd tot een kleine wijk met allerlei vormen van wonen en werken, horeca en een concertpodium.

De gemeente hoopt daarmee TU-afgestudeerden en andere starters aan zich te binden. Studentenhuisvesting is er ook mogelijk.

De gemeente vindt het belangrijk dat Schieoevers-Noord een directe verbinding met de TU krijgt. De fiets- en loopbrug is daarvoor noodzakelijk, vindt ze. Die moet van de universiteit, via de Balthasar van der Polweg, over de Schie, dwars door de Schiehal naar station Delft Zuid lopen.

Dat station wordt verplaatst of verlengd richting het noorden. Na de aanpassingen is het van de TU nog maar zeven minuten lopen naar het station.(SB)

Langs het fietspad door de Schiehal komt eerst voor een duur van tien jaar tijdelijke bebouwing. De gemeente Delft, ontwikkelaar TCN en woningcorporatie Woonbron, die de plannen maakten, denken dat studentenhuisvesting de straat ook ’s avonds levendig kan houden. (Illustratie: Ontwikkelingsvisie Blauw/juni 2008)