Twee nieuwe TU’ers bij Jonge Akademie

De Jonge Akademie heeft vorige week tien nieuwe leden bekend gemaakt. Twee ervan komen uit Delft: Alexandru Iosup (EWI) en Behnam Taebi (TBM).

De Jonge Akademie, het KNAW platform voor jonge communicatieve topwetenschappers, kiest ieder jaar tien nieuwe, talentvolle onderzoekers om haar gelederen te versterken. Naast bewezen wetenschappelijke kwaliteit beschikken de leden over een brede belangstelling voor wetenschapsbeoefening en wetenschapscommunicatie. Hester Bijl (LR) en Ronald Hanson (TNW) zijn alumni van de Jonge Akademie. Joris Dik (3mE) is lid.

Dr. ir. Alexandru Iosup (technische informatica, faculteit EWI) heeft een internationale voortrekkersrol op het vlak van ‘gedistribueerde systemen’: computersystemen en vooral hun programma’s die bestaan uit verschillende delen die al dan niet gelijktijdig en ver van elkaar uitgevoerd kunnen worden. Zijn onderzoek is essentieel voor opkomende gebieden als cloud computing, en populaire toepassingen van internet als e-Science en online gaming, en in de toekomst ook voor grootschalig en/of gamification-gebaseerd onderwijs. Iosup is een pleitbezorger van open access en besteedt veel aandacht aan het begeleiden van jong onderzoekstalent. Iosup (Boekarest, 1980) werd begin dit jaar door de studentenorganisatie ISO uitgeroepen tot Nederlands beste docent van het jaar.

Dr. ir. Behnam Taebi (techniekfilosofie, faculteit TBM) heeft een nieuw onderzoeksgebied ontwikkeld: Ethics of Nuclear Energy. Zijn doel is de praktische mogelijkheden van engineering en ethisch denken over kernenergieproductie en kernafvalopslag dichter bijeen te brengen. Taebi is opgeleid in zowel de technische materiaalwetenschappen als in de filosofie, verbleef een tijd aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), werkte een jaar op Harvard en heeft een groot internationaal netwerk opgebouwd. Hij geeft publiekslezingen en is betrokken bij masterclasses rond techniek en ethiek voor Nederlandse parlementariërs.

Zijn lidmaatschap van de Jonge Akademie wil hij gebruiken om twee zaken meer onder de aandacht te brengen. De een is mobiliteit van onderzoekers. Promovendi zouden veel beweeglijker moeten zijn, vindt Taebi, en zeker twee tot drie maanden aan een andere universiteit moeten verkeren. “Dat verbreedt hun blik en hun netwerk.”

Daarnaast zou hij graag het begrip ‘interdisciplinair’ meer inhoud willen geven. “Nu zijn projecten vaak multidisciplinair omdat het door de opdrachtgever geëist wordt. Maar in praktijk werken mensen vaak langs elkaar heen. Echte interdisciplinariteit begint met sociale- en geesteswetenschappen al veel eerder bij de techniek te betrekken”, aldus Taebi in een telefonische toelichting.

De andere acht nieuwe Akademieleden zijn:

Dr. Pieter Bruijnincx (anorganische chemie & katalyse, Universiteit Utrecht)

Prof. dr. Belle Derks (sociale en organisatiepsychologie, Universiteit Utrecht)

Dr. Tatiana Filatova (milieueconomie, Universiteit Twente)

Dr. Jason Hessels (astrofysica, Universiteit van Amsterdam en ASTRON)

Dr. Liesbeth van Rossum (interne geneeskunde/endocrinologie, Erasmus MC Rotterdam)

Dr. Rens van de Schoot (toegepaste statistiek, Universiteit Utrecht)

Dr. Stefan van der Stigchel (psychologische functieleer, Universiteit Utrecht)

Dr. mr. Christiaan Vinkers (psychiatrie, UMC Utrecht/Universiteit Utrecht)

Het lidmaatschap van de Jonge Akademie geldt voor vijf jaar. De officiële installatie van de nieuwe leden vindt plaats op 29 maart 2016 in het Trippenhuis van de KNAW.