Twee bijzondere leerstoelen in korte tijd

De vestiging van twee bijzondere leerstoelen kort achter elkaar is ongewoon omdat de TU doorgaans erg terughoudend is met het uit handen geven van benoemingsrechten, en daarmee in zekere zin ook de kwaliteitsborg. De TU heeft in het algemeen een voorkeur voor een extern gefinancierde (deeltijd-)hoogleraar boven een bijzondere hoogleraar.

De voornaamste reden hiervoor is dat formeel noch de faculteit noch de universiteit invloed heeft op de keuze van de kandidaat, nadat de universiteitsraad aan een rechtspersoon de bevoegdheid heeft gegeven tot het instellen van een bijzondere leerstoel. In de praktijk neemt de TU echter wel zitting in de benoemingscommissie en wordt het college van dekanen gehoord over de benoeming.

De universiteit telt sinds jaar en dag slechts vijf bijzondere leerstoelen, de filosofie-leerstoelen op religieuze grondslag die zijn onderbracht bij Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen (WTM).

Ook de nieuwe leerstoel ‘Filosofie van techniek en cultuur’ komt bij WTM te staan. Hoewel het Koninklijk Instituut van Ingenieurs een aanstelling van één dagdeel per week voorstelt, dringen WTM en het college van dekanen aan op minimaal 0,2 fte. Met de leeropdracht bedoelt het KIvI ,,onderwijs en onderzoek op het gebied van de filosofie van de techniek met bijzondere aandacht voor de invloed van de techniek op de cultuur, met name op het mens- en wereldbeeld”.

Het KIvI motiveert de leeropdracht met: ,,Naar ons gevoel zal met name behoefte zijn aan aankomende ingenieurs die beter in staat zijn techniek en technologie en hun belang voor de maatschappij begrijpelijk te maken voor niet-technici.”

Overigens is de TU intussen al een jaar lang in overleg met het afvalverwerkingbedrijf BFI over een extern gefinancierde leerstoel afvalverwerkingstechnologie, maar of en wanneer die er komt is onduidelijk. Nog veel priller is het ‘aanzoek’ van het sultanaat van Oman om in Delft de financiering van een deeltijdleerstoel gastechnologie op zich te mogen nemen. (H.O.)

Henk Orsel

Met de instelling van de KIvI-leerstoel ‘Filosofie van techniek en cultuur’, waaraan de universiteitsraad eind deze maand zijn goedkeuring moet verlenen, krijgt de universiteit er in korte tijd twee bijzondere leerstoelen bij. Eerder dit jaar werd de bijzondere leerstoel ‘Fysica en kristallijne grenslagen’ gevestigd, met als bevoegde instantie de Stichting Physica.

Henk Orsel