Twaio’s krijgen internationale titel

Afgestudeerde tweejarige aio’s (twaio’s) heten voortaan master of technological design.In het dagelijks gebruik kunnen de afgestudeerde tweejarige assistenten in opleiding (aio’s) straks de letters MTD achter hun naam voeren.

Op het diploma wordt deze titel gevolgd door de voltooide studierichting.

Met de nieuwe titulatuur denken de tweejarige ontwerpersopleidingen een betere aansluiting te krijgen op de titels die internationaal gebruikt worden. Hierdoor zouden de Nederlandse opleidingen gemakkelijker erkend worden in het buitenland.

De titel master of technological design is een voorstel van de TU in Eindhoven. Vanuit Twente kwam het voorstel voor professional master en de Delftse suggestie was master of advanced design engineering. De claim van Eindhoven bleek uiteindelijk het zwaarst te wegen, mede omdat zich daar de grootste concentratie opleidingen voor twaio’s bevindt. Rector Wakker zei voor de vakantie in te kunnen stemmen met deze ‘best practical option‘.

Delft verzorgt vier ontwerpersopleidingen. Het gaat om advanced industrial design, bioprocestechnologie, proces- en apparaatontwerpen en wiskundige beheers- en beleidsmodellen.

In het dagelijks gebruik kunnen de afgestudeerde tweejarige assistenten in opleiding (aio’s) straks de letters MTD achter hun naam voeren. Op het diploma wordt deze titel gevolgd door de voltooide studierichting.