Twaalf-uurtje

Reinout Rutte, 36Universitair docent geschiedenis bij BouwkundeIk dacht vandaag eens iets gezonds te nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar frikadellen en zo.

Of soep. Soep vind ik ook lekker. Maar dat is onhandig mee te nemen naar de overkant, waar ik les geef. Deze lunch kan ik goed stapelen. Het broodje heb ik genomen omdat het een verrassingsbroodje leek. Ik kon niet bedenken wat er op zat, maar het zag er goed uit. Even proeven. Oh, het is iets vissigs. De vernieuwde bouwkundekantine is heel goed. Iedereen doet nu extra zijn best, lijkt het. Ik neem nooit meer iets mee van thuis, het is hier veel te lekker. Een pluim daarvoor.

Het aantal eerstejaars studenten aan de TU overtreft de verwachtingen. De vooraanmeldingen voorspelden een daling van bijna veertien procent, maar nu blijkt het te gaan om een daling van nog geen vier procent.

Op dit moment hebben 2.192 nieuwe studenten zich ingeschreven aan de TU. Dat zijn slechts 76 minder dan vorig jaar deze tijd.

De overvolle faculteit Bouwkunde zou volgens de prognoses van februari een dramatische terugval van 23 procent kunnen tegemoetzien. Tegen alle verwachtingen in bleek vorige week dat het aantal eerstejaars studenten toch was gestegen. Secretaris-beheerder mr. C. Hummelen is daar niet onverdeeld blij mee: ,,We barsten bijna uit onze voegen. Op termijn zou ik graag een lichte daling zien van het aantal eerstejaars. De capaciteitsproblemen zijn nijpend, maar op personeel gebied zijn we erg flexibel. We beschikken namelijk over een buffer van uitzendkrachten.”

Van een vergelijkbare ontwikkeling is sprake bij Industrieel Ontwerpen. De terugval van elf procent, waar de faculteit aanvankelijk op af stevende, leek in overeenstemming met de landelijke tendens. In werkelijkheid staat IO nu voor een forse toename van zestien procent.

De wolken die zich in februari samenpakten boven Lucht- en Ruimtevaart, blijken iets minder donker dan verwacht. Toch betekenen 55 minder inschrijvingen een flinke aderlating. De middelgrote faculteit is weinig mededeelzaam over het wegvallen van ruim een kwart van de gebruikelijke instroom.

De cijfers van de vooraanmeldingen bij de Informatie Beheer Groep lijken elk jaar een minder betrouwbare indicatie te geven. Scholieren schuiven de definitieve keuze namelijk steeds verder op naar het zomerreces, aldus TU-statisticus W. Heeringa. ‘Nadruppelende’ inschrijvingen zullen nog een kleine invloed kunnen hebben op de huidige cijfers. De definitieve getallen worden 1 december vastgesteld.

Ook aan de TU Eindhoven treedt een stagnatie van het aantal eerstejaars op. Net als vorig jaar schreven zich daar duizend nieuwe studenten in. De Universiteit Twente keek eind augustus echter nog tegen een fors verlies aan van bijna 20 procent; 963 tegenover 1176 vorig jaar.

Inschrijvingen 1996

(peildatum 18 september)