TV-tip: Joris Dik analyseert meesterwerken

Vanaf donderdag 1 september is materiaalkundige en kunsthistoricus Joris Dik zes weken lang te zien in het AvroTros programma ‘Het Geheim van de Meester’ waarbij zes schilderijen worden nagemaakt.

Prof.dr. Joris Dik (faculteit 3mE) is een van de deskundigen in de serie naast restaurator Michel van de Laar en timmerman Berd Visscher. Zij analyseren hoe een schilderij in elkaar zit en adviseren schilderes Charlotte Caspers die als taak heeft een reconstructie ervan te maken. Jasper Krabbé treedt op als teamleider en presentator.

De zes schilderijen die het team in de loop van de serie onder de loep neemt zijn: Meisje met de parel van Johannes Vermeer, Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan, Zelfportret op jeugdige leeftijd van Rembrandt, Kindje, kerkje, beestje van Karel Appel, Vincent van Gogh met Zelfportret met grijze vilthoed, en De Marskramer van Jeroen Bosch.

Na vijf weken is het moment van de waarheid daar en ziet de museumdirecteur van het betreffende museum de reconstructie. Het originele schilderij én de reconstructie hangen dan naast elkaar. Is het team er in geslaagd om het geheim van de meester te ontrafelen? De serie belooft dat de oplettende kijker aan het einde van het programma het onderscheid zal zien tussen een reconstructie en het ware meesterwerk.

Eerste aflevering is op 1 september, 21:10 op NPO2, de weken erna beginnen de uitzendingen vroeger, namelijk om 20:30. Meer info op de website.