Wetenschap

Tussenstand – Ruwe kribben

Naam: Shahid AliNationaliteit: PakistaanPromotor: Prof.dr.ir. Guus Stelling (sectie vloeistofmechanica, Civiele Techniek en Geowetenschappen)Onderwerp: Weerstand in rivieren tijdens hoogwaterTussenstand: Ongeveer halverwege“Wat je hier ziet, is een riviermodel met een schaal van een op vijftig.

In het water steek ik staafjes, langwerpige kegels en roosters. Zo boots ik de vegetatie op de kribben en in de uiterwaarden na: gras, bosjes en dichte bebossing. Stroomafwaarts meet ik de stroomsnelheid.
De data verzamel ik om overstromingsmodellen te verbeteren. Daarmee kun je uitrekenen hoe hoog het water in de rivier wordt opgestuwd door de weerstand die het ondervindt. Dat is belangrijke informatie voor Rijkswaterstaat. Die kan de gegevens gebruiken om te bepalen hoeveel de dijken moeten worden verhoogd, en hoe groot opvangbekkens langs de rivier moeten worden.
Het is heel spannend werk, maar eigenlijk ook heel saai. Ik doe deze metingen al meer dan een halfjaar. Het duurt zo lang omdat ik snelheidsprofielen van de hele waterkolom moet maken en omdat ik experimenteer met verschillende typen kribben, vegetatie en stroomsnelheden. Van bodem tot oppervlak meet ik op tien punten de snelheid. Aangezien het water erg turbulent is, moet ik op elk punt vier minuten meten en de snelheden uitmiddelen om betrouwbare gegevens te verkrijgen.
Het spannendste gedeelte komt binnenkort: de data-analyse. Daar komt veel fysica en wiskunde aan te pas. Al moet ik zeggen dat ik ook tijdens het experimenteerwerk op iets spannends en onverwachts ben gestuit. Zo zag ik tijdens metingen aan een bepaald type krib dat er staande golven ontstonden in de rivier. Die werden veroorzaakt door de vorm van de krib. Die zorgde voor veel weerstand.
Ik ben hier terecht gekomen dankzij een beurs van de Pakistaanse overheid. Daarvoor deed ik zeven jaar toegepast onderzoek voor bedrijven naar stromingen in pijpen. Nu ben ik meer wetenschappelijk bezig. Dat bevalt me goed. Een deel van de kennis die ik hier opdoe, is ook voor de hydrologische industrie in Pakistan interessant. Als ik klaar ben kan ik weer terug naar mijn oude werkgever.
Drie maanden geleden zijn mijn vrouw en mijn zes jaar oude zoontje naar Nederland gekomen. Het was een heel gedoe. In Pakistan konden we geen visa krijgen. We moesten daarvoor helemaal naar de Nederlandse ambassade in Dubai.
Mijn zoon heeft op school al een paar woorden Nederlands geleerd. Hij vindt het hier in Delft fijn. Maar hij mist Pakistan ook. In Pakistan hebben we een heel andere leefstijl. We wonen daar met de hele familie in een groot huis. En het weer hier… (zucht). Maar toch, als ik hier een interessante baan kan krijgen, blijf ik graag in Nederland.”

In veel buitenlandse plaatsen bestaat al een leenfietsensysteem. Na steden in onder andere Denemarken en Duitsland is Delft aan de beurt, vindt studentenpartij Stip. De partij pleit voor een proef met het innovatieve fietsleensysteem Bicyclette Movement Individuel (Bimi). Onderzoekers van de TU onderzoeken de haalbaarheid van het systeem, waarin gps helpt bij te houden waar de fietsen zijn. De gebruikers hoeven de fietsen niet in speciale stallingen te parkeren, zoals bij bestaande systemen. De dichtstbijzijnde fiets is via internet te traceren en reserveren. Stip vindt dat Delft een proeftuin moet worden voor de moderne versie van het witte fietsenplan. ‘Het is een innovatief en duurzaam project’, meldt de partij op haar website. En fietsen zou een oplossing zijn voor de slechtere doorstroming door de vele bouwwerkzaamheden in de stad.