Wetenschap

Tussenstand – Grote stop

Naam: Dalibor CvoricNationaliteit: ServischPromotor: Professor J.A. Ferreira (elektrische energie omzettingsgroep, faculteit EWI)Onderwerp: Stroombegrenzer in het elektriciteitsnetTussenstand: Halverwege“Net zoals in een huis kortsluiting kan ontstaan, kan dat ook in het elektriciteitsnet gebeuren.

Simpelweg handmatig een stop vervangen kan hier niet. Je hebt een groter apparaat nodig die de enorme stroomsterktes in het elektriciteitsnet aankan. Deze ben ik aan het ontwikkelen.
In het Nederlandse netwerk ontstaat enkele keren per week korstsluiting. De grootste oorzaak is bliksem, maar ik heb ook wel eens een auto aan twee elektriciteitsdraden zien hangen of een boom een mast omver zien duwen. Stroom zoekt de weg van de minste weerstand en stroomt onmiddellijk uit andere takken van het netwerk naar deze plekken toe. Op zich zijn de kabels met een extra veiligheidsmarge ontworpen, maar de laatste jaren worden er steeds meer windmolenparken en andere alternatieve stroombronnen aangesloten op het net. De stroomsterkte die maximaal door de kabels kan gaan als er ergens een lek optreedt, is daardoor flink toegenomen. Daarvoor zijn ze niet ontworpen. De draden kunnen doorsmelten of verdeelstations kunnen ernstig beschadigd raken met flinke schade tot gevolg.
Ik heb eigenlijk een grote stop ontworpen om in het elektriciteitsnetwerk te plaatsen. Je moet je voorstellen dat de winding van deze stop normaal gesproken weinig weerstand heeft en dus goed geleidt. Wanneer er ineens teveel stroom door de winding van de stop gaat, wordt de weerstand dusdanig verhoogd dat er geen stroom meer doorheen kan. Het mooie is dat ik geen apart detectiesysteem nodig heb. Mijn stop sluit onmiddellijk de tak af waarin hij geplaatst is. Een controlesysteem is ook niet nodig, want wanneer het probleem verholpen is, wordt de blokkade direct opgeheven. Er is geen vertraging meer.
Dit komt doordat ik in de stop windingen met een magnetische kern gebruik. Alleen wanneer die kern verzadigd is, is de weerstand laag en kan er stroom doorheen. Als de stroomsterkte toeneemt, wordt dat ongedaan gemaakt en neemt de weerstand zodanig toe dat er geen stroom meer kan passeren. Een klein deel van het netwerk wordt buiten werking gesteld totdat de kortsluiting is verholpen. Neemt de stroomsterkte weer af, dan werkt het systeem weer normaal.
Gelukkig merk je vaak niets van het probleem, omdat een gebied vaak door meerdere takken van elektriciteit wordt voorzien. Nu moet ik nog uitzoeken waar ik de apparaten het beste kan plaatsen. Ze zijn niet goedkoop, dus moet ik goed kijken waar ze het meeste voordeel opleveren.
Binnenkort wordt het eerste prototype gebouwd voor een elektriciteitsnet met een gemiddeld voltage. Daarna ga ik hem testen. Hij wordt 1x2x2 meter groot; voor een netwerk met deze hoge stroomsterkten heb je echt wel wat groters nodig dan wat in je meterkast zit.”

Vier Delftse ir.’s gaan in april met een grote bak naar Istanbul rijden. De reis erheen is het doel. Omdat we geen zin hebben om die 3000 km ook weer terug te rijden, willen we in Istanbul graag ruilen met een paar studenten, die de auto in mei weer terugbrengen. Wie heeft zin? Beloning weten we nog niet, maar is iets als een gratis (heen)vliegticket? Inl. Harry: 06-51152574, harryvandepol@hotmail.com

www.jufels.nl Op zoek naar een goed betaalde bijbaan in het voortgezet onderwijs? Schrijf je in op www.jufels.nl. Je kunt je o.a. opgeven voor het geven van bijles, onderwijsassistentie en surveilleren.

Kamers voor buitenlandse studenten die de workshop High-Rise Buildings 2002 op de fac.Bouwkunde willen gaan volgen. Huur _ 320 voor de hele periode van 11 mei t/m 29 juni. Weet je een kamer, bel dan 015-2783208 of email c.denboer@bk.tudelft.nl

Waddenvereniging zoekt vrijwilligers (18+, 2 weken beschikbaar) om in de zomer voorlichting en wadexcursies te geven op Texel en Terschelling. Voorkennis niet vereist! Inl. Josje Schåfer 024-3738782 of 06-18881309.

De Omroepvereniging VARA in de regio Zuid-West zoekt kandidaten voor het regiobestuur en de Verenigingsraad. Interesse? Neem dan contact op met onze secretaris Raymond van Praag, 010-2028809, e-mail: praag@albrandswaard.org

Deze week bij de Delftsche Zwervers : een aantal van onze nieuwe leden heeft het vanavond voor het zeggen wat we gaan doen. Hoe goed ben jij met schaar en papier? Volgende week: nieuwsgierig geworden? Kijk op hier.is/dz voor het programma van de volgende weken!

Interesse in studentenpolitiek? AAG zoekt jou! Kom eens langs (zie www.aag.tudelft.nl, bel 015-2783121 of mail ons (fractie@aag.tudelft.nl)!

Spellregels minimaatjes .

Minimaatjes zijn niet toegankelijk voor het bedrijfsleven. Voor advertenties: van der Meulen Promotions (adres in colofon).

Prijzen: commerciële aanbiedingen 12,50 euro; niet-commerciële aanbiedingen 3 euro (incl. BTW). Inleveren en contant betalen bij de redactie van Delta (adres in colofon).

Gratis voor studenten en medewerkers via TU e-mailadres.

Maximaal 200 tekens.

Inleveren vóór maandag 11.00 uur.