Wetenschap

Tussen feit en fantasie

Wat ooit een verzinsel leek, wordt nu reëel. De techniekdag van het Corps tast langs de grenzen van de werkelijkheid. Over leven op mars en een komeetinslag op aarde.

,,Irritatie opwekken”, dat wilde de techniekdag-commissie van het Delftsch Studenten Corps bereiken. Dat wil zeggen: alleen tijdens de publiciteitscampagne.

De bedoeling was, dat de gemiddelde Delftse student bij het zien van de onderwerpen geïrriteerd moest bekennen dat hij er weinig van af weet. Vandaag zal blijken of het duizendtal belangstellenden dat tijdens het vorige Corpslustrum de techniekdag bezocht, opnieuw gehaald wordt. Aan de prijs (gratis toegang), entourage (het monumentale deel van de oude universiteitsbibliotheek) en de publiciteitscampagne (,,We hebben flyers uitgedeeld tot we de Aula uitgeschopt werden”) zal het in ieder geval niet liggen.

De onderwerpen van de techniekdag Exploring the unknown liggen op de grens van feit en fictie en vallen op door hun hoge ‘Kijk-gehalte’. De organisatoren hebben gezocht naar actuele onderzoeksgebieden, waar wat vroeger fantasie was nu werkelijkheid lijkt te gaan worden, zoals bemande ruimtereizen naar Mars. Daar tegenover staan lezingen over wetenschappelijke onderwerpen waarin de geobserveerde feiten slechts verklaard kunnen worden door letterlijk fantastische theorieën, zoals de ‘Supersnaartheorie’, de bescheidener naam van de theorie van het alles.

Bianca Bax, één van de organisatoren: ,,Bezoekers moeten zelf maar uitmaken wat zij als feit zien en waar voor hen de fantasie begint. Ze moeten geprikkeld worden om daar een eigen mening over te vormen.”
Eén-tweetje

De lezing over toekomstige ruimtereizen naar Mars is geen science fiction verhaal meer, want het blikt slechts negen jaar vooruit in de tijd. Vanaf 2007 moeten in een serie van viermaal drie lanceringen genoeg materieel en ruimtevaarders naar Mars gestuurd worden om een basis voor een permanent verblijf op de rode planeet op te bouwen.

Astronauten weten bij hun vertrek dat ze voor drie jaar de ruimte ingaan en dat ze, eenmaal op Mars aangekomen, problemen zelf zullen moeten oplossen. Terugkeer is alleen mogelijk als de aarde en Mars in de juiste positie ten opzichte van elkaar staan.

Naast deze lezing en de genoemde lezing over de Supersnaartheorie, staat nog een drietal voordrachten op het programma. Er is een lezing over de vierde dimensie, bekeken vanuit het gezichtspunt van de wetenschap, maar ook vanuit de beeldende kunsten. Verder legt de Amsterdamse hoogleraar kosmologie en bekend wetenschapspopulariseerder Vincent Icke uit hoe de quantumveldentheorie en de relativiteitstheorie elkaar op kosmologische schaal tegenspreken. Een mooi één-tweetje met de lezing over de Supersnaartheorie, maar misschien wat veel voor degenen bij wie niet alleen hetfeitelijk begrip, maar ook de fantasie allang is opgehouden bij deze zware wis- en natuurkundige kost.

Als uitsmijter, wat de lezingen betreft, geeft de astronoom Tom Gehrels tekst en uitleg over de gevaren van een komeetinslag op aarde. Hij ontneemt degenen die denken dat het wel los zal lopen hun zielenrust door te melden dat de kans op overlijden door een komeetinslag 1 op 5000 is; groter dan de kans op overlijden in een vliegtuigongeval.

Anderzijds maakt hij de ongerusten duidelijk dat tal van wetenschappers ervoor zorgen dat de hemel in ieder geval niet onverwacht naar beneden zal komen. Een groeiend aantal astronomen houdt zich bezig met de observatie van de ‘aardscheerders’ en vergadert druk over de te nemen maatregelen bij de ontdekking van een komeet op ramkoers.
Rambo

Tussen de lezingen door worden Discovery-achtige films vertoond. Bezoekers die het consumeren van weetjes zat zijn kunnen zelf manager spelen in een drietal casestudies of aan de slag in een tentoonstelling die over enkele vroegere bibliotheekzalen verspreid is. In verschillende virtual reality-opstellingen kunnen deelnemers rondwandelen in een fabrieksontwerp of, als dat iets te geweldloos is, de virtuele zakdoek om het hoofd knopen en de Rambo uithangen. Steven Klooster, medeorganisator van de dag: ,,Het idee van de tentoonstelling is gebaseerd op newMetropolis in Amsterdam, maar dan aangepast aan een wat oudere doelgroep.”

De Techniekdag wordt afgesloten door een tweetal illusionisten die op het grote podium op de binnenplaats van de bibliotheek de grens tussen feit en fictie zullen doen vervagen. Wie weet laten ze de Starfighter wel een rondje door de bibliotheek vliegen. Het zou geen verbazing meer wekken bij degenen die de metamorfose van de oude bibliotheek hebben aanschouwd; die hebben allang geconcludeerd dat geen enkele fantasie te gek is om werkelijkheid te worden.

Eén-tweetje

Rambo