TU’s overwegen eigen vereniging

De drie technische universiteiten overwegen de oprichting van een eigen belangenvereniging. In elk geval willen zij zich duidelijker kunnen onderscheiden van de landelijke vereniging van universiteiten, de VSNU.

br />
De ruzie over de verlenging van zeventien technische studies heeft volgens de TU’s nogmaals aangetoond dat zij binnen de VSNU een aparte positie innemen. ,,We worden regelmatig met scheve ogen bekeken”, aldus prof.dr.ir. B. Veltman, collegevoorzitter van de Universiteit Twente. ,,We worden gedoogd. Van die situatie willen we af.”

De oprichting van een eigen vereniging is volgens Veltman een serieuze optie. De TU’s trekken al jarenlang gezamenlijk op. Regelmatig hebben zij andere gesprekspartners dan de overige universiteiten. ,,Wij praten met het Forum voor Techniek en Wetenschap in plaats van de KNAW. Of met STW in plaats van NWO”, aldus Veltman. Als de TU’s een eigen vereniging zouden beginnen, beschikken zij over een ,,herkenbaar aanspreekpunt voor de buitenwereld”.

Volgens Veltman willen de TU’s zich niet echt afscheiden van de VSNU. Daarvoor is die vereniging te nuttig. Bij diverse onderwerpen lopen de belangen van alle universiteiten volgens hem wél parallel, zoals als bij de kopieervergoeding en het elektronisch dataverkeer. Kwaliteitsbeoordeling van het onderwijs kunnen de TU’s daarentegen beter in internationaal verband coördineren, aldus Veltman.

De meest recente tegenstanders van de TU’s, de zes algemene universiteiten met bèta-opleidingen, tonen begrip voor de houding van de TU’s. ,,De belangen van de universiteiten lopen steeds vaker uit elkaar”, aldus drs. J.G.F. Veldhuis, voorzitter van de Universiteit Utrecht en woordvoerder van de zes in de ruzie over de cursusduur. ,,De universiteiten moeten zich niet langer in een dwangbuis laten dwingen om coûte que coûte tot overeenstemming te komen.” (HOP/P.E.)

Peter Evelein

Peter Evelein