TU’s lobbyen voor meer geld

Het collegejaar is net van start en dus ook de lobby van de technische universiteiten. De TU Eindhoven zegt vier nieuwe studentenstops in te willen voeren. De TU Delft heeft vooralsnog geen nieuwe fixus-plannen, maar wijst nogmaals op de plannen voor een fixus bij computer science.

Bij techniekstudies moet niet de maximale capaciteit, maar de behoefte op de arbeidsmarkt leidend zijn bij het instellen van een numerus fixus, vindt de minister. (Foto: Thomas Zwart)

De technische universiteiten verhogen de druk op het kabinet en willen meer geld om de toestroom van studenten aan te kunnen. De TU Eindhoven en de TU Delft hebben het aantal studenten de afgelopen jaren hard zien stijgen. Te hard, zeggen de bestuurders, want de groei gaat ten koste van het onderwijs.

Collegevoorzitter Jan Mengelers van de TU Eindhoven wil jaarlijks vijftig miljoen euro extra van de overheid, zegt hij tegen het Eindhovens Dagblad. Maar ook dan zijn studentenstops volgens hem niet uitgesloten. Eindhoven heeft al vier opleidingen met een numerus fixus en wil er volgend collegejaar vier bij: voor bouwkunde, werktuigbouwkunde, wiskunde en de track psychologie & technologie, meldt nieuwssite Cursor.

Delft heeft nu een numerus fixus bij vijf opleidingen:

• Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek: 440
  • Industrieel Ontwerpen: 350
  • Klinische Technologie: 100
  • Nanobiologie: 100
  • Bouwkunde: 400

Daar komt als het aan de universiteit ligt vanaf volgend jaar computer science bij met een fixus van 500, zoals al eerder aangekondigd.

Volgens TU Delft collegevoorzitter Tim van der Hagen moeten sommige opleidingen misschien zelfs helemaal sluiten. “De rek is eruit”, aldus Van der Hagen tegen Het Financieele Dagblad. “We kunnen niet nog meer mensen in de collegezalen proppen. Onze medewerkers werken zich helemaal te pletter.”

De technische universiteiten waarschuwen al enige tijd dat ze de groei van het aantal studenten niet kunnen opvangen als Den Haag niet met extra geld over de brug komt.

Politieke strijd

Zulke studentenstops vallen slecht in de Tweede Kamer. Jarenlang moedigt de overheid jongeren aan om voor techniek te kiezen. Nu doen ze dat eindelijk en dan mogen ze niet van start bij de opleiding van hun eerste keuze. De studentenstops zijn volgens critici ook niet te rijmen met de krapte op de arbeidsmarkt.

Tussen de universiteiten onderling woedt een politieke strijd om het geld: moeten de technische universiteiten misschien een groter deel van de koek krijgen? Onder meer regeringspartijen VVD, CDA en ChristenUnie vinden van wel.

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau