Studentenleven

Turkse studentenvereniging Delft haalt bijna 23.000 euro op voor slachtoffers aardbeving

Met de verkoop van zelfgemaakte gerechten hebben studenten, promovendi en docenten bijna 23 duizend euro opgehaald voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.

De kraam bij X. (Foto's: Turkish Student Assocation)

“Toen de aardbeving plaatsvond, waren sommigen van ons in Turkije op bezoek bij onze familie”, vertelt Kayra Bahadir, bachelorstudent computer science en een van de initiatiefnemers. “Die week deed iedereen zoveel mogelijk om de getroffen steden en mensen te helpen. Degenen van ons die ter plaatse waren, hebben nauwelijks geslapen en er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de hulpgoederen met vrachtwagens naar de regio konden vertrekken.”

Eenmaal terug in Delft wilden de studenten hun hulp graag voortzetten. Geïnspireerd door andere Turkse studentenverenigingen, richtten ze de Turkse Studentenvereniging (TSA) Delft op en begonnen ze een inzamelingsactie die al snel meer dan duizend euro opbracht.

Gebaksverkoop
“Vanaf dat moment groeide de groep enorm”, zegt Kayra. “Elk Turks lid van de TU-gemeenschap – van bachelorstudent tot docent – wilde graag helpen.”

Een rij bij de bakesale voor de TU Library.

Ze kregen toestemming van de TU Delft om een bakesale te organiseren op de campus, om nog meer geld in te zamelen voor de slachtoffers. “We mochten een kraam neerzetten bij de ingangen van zowel X als de TU Library. Van 14 tot en met 17 februari verkochten we Turkse etenswaren die door leden van TSA Delft waren bereid of door Turkse bakkerijen en restaurants in de regio ter beschikking waren gesteld.”
Met groot succes, want binnen een paar dagen haalden de studenten bijna 23 duizend euro op via hun GoFundMe-pagina.

Ahbap
Het volledige bedrag gaat naar Ahbap, een non-gouvernementele organisatie (NGO) die werkzaam is in de getroffen regio. “We hebben voor Ahbap gekozen omdat het momenteel de meest transparante en betrouwbare organisatie is”, legt Kayra uit. “Nu de zoek- en reddingsoperaties in de regio ten einde lopen, is er behoefte aan humanitaire hulp voor de overlevenden. De voornaamste zorgen zijn op dit moment onderdak, voedsel, water, toiletten, verwarming en hygiënebenodigdheden. Met de donaties die we hebben verzameld, zullen de NGO’s die de behoeften van de slachtoffers op de voet volgen, proberen de goederen te brengen die het dringendst nodig zijn.”

Kayra vertelt dat de meeste overlevenden van de aardbevingen dakloos zijn geworden. “De meeste gebouwen zijn ingestort of hebben zware schade opgelopen. Ahbap regelt nu tenten en containers om tijdelijk in te verblijven. Later zal Ahbap bijdragen aan de wederopbouw van het gebied door permanente en sterke gebouwen te helpen bouwen.”

Passende donaties
Nu de bakesale voorbij is, praat TSA met de TU Delft over een mogelijke verdubbeling van donaties. “Net zoals de TU Eindhoven met hun studenten samenwerkte om het ingezamelde geld te verdubbelen”, zegt Kayra.

• In afwachting van de respons van de TU Delft blijft de GoFundMe-pagina open tot 24 februari. Je kunt hier doneren.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl