Turks eethuisje geopend op de campus

De Döner Company heeft zijn intrek genomen in het oude postkantoortje aan de Mekelweg. Het bedrijf zoekt in meerdere steden locaties vlakbij universiteiten en dus bij zijn grootste doelgroep, de studenten.

Liefhebbers van een broodje Döner of een Turkse pizza hebben een paar jaar geduld moeten hebben, maar sinds vorige maand kunnen zij dan eindelijk op de campus hun favoriete maaltijden halen. Op 4 december opende de keten Döner Company een vestiging aan de Mekelweg 1.

Het pand met de ronde gevels naast studentenuitzendbureau StuD stond al sinds 2010 leeg, omdat het postkantoortje dat erin zat dicht moest. Meteen gingen er op de campus verhalen de ronde over een Turks restaurant als nieuwe eigenaar. Eindelijk eens wat anders te eten dan het assortiment van huiscateraar Sodexo.

De Döner Company kocht het gebouwtje een jaar geleden, vertelt een woordvoerster. Dat jaar ging op aan de verlening van de bouwvergunning, die nogal wat voeten in aarde had. Maar het bedrijf heeft geduld, want het wil dichtbij zijn grootste doelgroep komen, de studenten. “We hebben al een vestiging in een gebouw van de Universiteit van Tilburg en we zijn bezig met een vestiging in de Erasmus Universiteit Rotterdam”, vertelt de woordvoerster.

Ibrahim Koҫ is franchisehouder van de Delftse vestiging. Hij kwam in 1976 vanuit Turkije naar Delft, werkte daarna in zeven verschillende vestigingen van de Döner Company. Nu is hij dus weer terug in Delft. Zijn oude nest, zoals hij dat noemt.

Aan een tafeltje in zijn zaak vertelt hij dat hij tevreden is met de aanloop tot nu toe. “Natuurlijk, er moeten nog meer klanten komen, maar de helft van de studenten weet nog niet van ons bestaan. De mensen die komen, zijn blij met ons. Ze vragen zelfs of we niet tot twaalf uur ’s nachts open willen blijven, in plaats van tien uur nu. Dan kunnen ze na het studeren in de bibliotheek even wat bij ons eten. Maar zo ver zijn wij nog niet.”

Van het oude postkantoortje is in het eettentje geen spoor meer te vinden. De pui is vervangen, net als de vloeren, het plafond en verschillende muren. “Het gebouw stond helemaal op zijn kop”, vertelt Koҫ. En hij is nog niet klaar. Hij wil met de TU overleggen over wat meer buitenverlichting en heeft bij de gemeente een aanvraag voor een terrasvergunning liggen.