Opinion

Tuition hike not so bad

“There’s lots of outrage among Dutch students right now about proposed changes to the university tuition fee structure. Because the public coffers are empty, the government is looking for ways to balance its budget.

One proposal is to raise tuition by €3,000 for students studying in their seventh year or beyond at university. Students are outraged, because no one likes having things taken away from them. But not only is this not as bad as Dutch students might think, it might actually be better.

While €4,700 sounds like a lot of money, try telling that to international students, who’ll pay €12,500 at TU Delft next year, and between €14,200 and €19,100 at Leiden University. And that’s for every year of our study, not just the seventh year! Plus, university is both a both personal and professional investment. University grads earn substantially more than those without degrees, and even if you take an extra year to finish your studies, the Dutch government lets you repay your loan at 1.5% interest.

Forcing Dutch students to consider what they really want to study, why they want to study and how they’ll finish ‘on time’ could in fact be better for everyone – not just the government’s budget. If Dutch students know they must pay more to study longer, they might take some time off before university to work, create, travel…or any other pursuits that helps give perspective to life and what one wants out of it. In the US, as in Holland, people traditionally go straight to university after high school, which isn’t the best choice for many people. If students are forced to be more serious about their studies, maybe it’ll force more introspection, and maybe there won’t be so many Dutch students who say: ‘If you get a 7, you studied too hard’. In other words, maybe a study ethic will rise.

If you’re going to complain, then at least bring constructive alternatives to the table: it’s a much better way of bargaining than simply giving the government the middle finger. After all, the cuts aren’t because the government is evil, but because they’re backed into a budgetary corner. For example, I went to school in Washington state, where students pay between $800 and $6,000 per year in tuition, depending on your income. If your family is low-income, you actually get paid to go to school. If your family is wealthy, you pay the full amount. If you’re somewhere in between, you pay in between. Not only is this type of payment schedule more equitable for everyone than a flat rate, but it benefits the government’s budget as well.
Of course, no one wants to give up something they have, but it’s also true that Dutch youth can no longer be students until they’re 30 at the same time as old people also want the government to pay for everything. So to all my Dutch friends, don’t be sad, you still have it pretty good. At least you don’t get suckered into paying €400 a month to live in a motherf*#%ing spacebox! But that’s a subject for another column.”

Devin Malone, a second-year MSc student of industrial ecology, is from Anchorage, Alaska.

“Je kunt het vergelijken met een vluchtsimulator”, zegt prof.dr.ir. Luuk Rietveld (Civiele Techniek en Geowetenschappen). “Net zoals je met een vliegtuig geen noodsituaties kunt oefenen, kun je ook bij een waterzuiveringsinstallatie niet zomaar aan de knoppen draaien. Bij Waterspot kan dat wel – die is er voor gemaakt.” Waterspot staat voor ‘simulator voor proactieve operatie en training’. Het gebruik is tweeledig: je kunt bedrijfsvoerders beter en sneller trainen, vooral op onverwachte situaties, en zorgen voor optimalisatie van het zuiveringsproces. Operateurs kunnen droog oefenen zogezegd. Werken met de simulator draagt verder ook bij aan een beter ‘gevoel’ voor de installatie, stelt Rietveld.

Een waterzuiveringsinstallatie bereidt drinkwater uit oppervlakte- of van grondwater. Het doel is drinkwater dat vrij is van ziektekiemen en gifstoffen, dat geen kalk of slibdeeltjes bevat en dat qua geur, kleur en smaak in orde is. Dat gaat in een opeenvolging van stappen waaronder beluchting, filtratie, coagulatie (vlokken), het ozonproces (voor de ontsmetting), ontharding en passage door actieve koolfilters. Al deze processen zijn wiskundig beschreven in een doorlopend programma van tien jaar tijd met vijf promovendi bij gezondheidstechniek (CiTG) en een promovendus bij het Delft Centre for Systems and Control. Die modellen vormen het hart van het simulatieprogramma. De schil er omheen lijkt op de schermen die bedrijfsvoerders van waterzuiveringsinstallaties voor zich hebben en waarmee ze op afstand het proces besturen. Aan het eind van het door SenterNovem (tegenwoordig Agentschap NL) ondersteunde programma worden er vijf verschillende op maat gesneden versies afgeleverd aan de deelnemende waterzuiveraars. De simulatoren kunnen parallel aan de installaties lopen. Als er een verschil optreedt, ligt dat vaak aan de werkelijkheid. Dan zit er bijvoorbeeld iets vast.

www.waterspot.nl

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.