TU’ers lopen naar Zimbabwe en fietsen naar Sint-Petersburg

Studenten en medewerkers van de afdeling materials science and engineering (MSE) lopen, rennen en fietsen momenteel duizenden kilometers voor het goede doel.

(Foto: Vitória Mattos Ferreira)

Op ruim 4500 kilometer afstand van Delft wandelt een groep TU-studenten en medewerkers al drie dagen door de Soedanese woestijn. De hitte is verschrikkelijk en de woestijn lijkt eindeloos: volgens de navigatie is het nog ruim driehonderd kilometer lopen naar de hoofdstad Khartoem. Een van de groepsleden steekt zijn duim op, dan maar liften. Het duurt niet lang tot er een grote jeep stopt.

Het is laat in de avond als ze uitstappen in Khartoem, eindelijk weer in de bewoonde wereld. Lang kunnen ze niet van de stad genieten want morgenochtend moeten ze weer verder, de grens over naar Ethiopië.

Ultramarathon
Het zou mooi zijn, maar dit is natuurlijk niet echt in deze coronatijden. De reis is onderdeel van een Ultramarathon. 76 medewerkers en studenten van de afdeling material science and engineering (faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen) lopen, rennen en fietsen twee maanden lang elke dag een aantal kilometers in hun eigen vertrouwde omgeving. Met de kilometers die ze fysiek afleggen maken ze met elkaar een virtuele reis. “Zo wandelen we van Delft naar de Victoria Falls in Zimbabwe en maken we een fietstocht door Europa”, legt Jilt Sietsma van de afdeling MSE uit. “De fietstocht voert onder andere langs Lissabon, Rome, Sarajevo en Sint-Petersburg.” Beide groepen startten op 9 november en hopen op 3 januari hun reis te voltooien. Sietsma: “Op 4 januari volgt, tijdens de nieuwsjaarskoffie, dan een feestelijke afsluiting.”

‘Het heeft een positieve invloed op onze mentale gezondheid’

Het idee van de MSE Ultramarathon bracht tientallen collega’s en studenten in beweging. “De Ultramarathon dient drie belangrijke doelen. We doen iets gezamenlijks, stimuleren mensen om meer te bewegen en we steunen een goed doel.” Per kilometer halen de deelnemers een bedrag op voor WAAW, een organisatie die Afrikaanse vrouwen toegang geeft tot onderwijs op gebied van wetenschap en technologie.

(Foto: Vitória Mattos Ferreira)

Trots
Voor postdoc Biswanath Dutta en assistent-professor Poulumi Dey was dit een belangrijke motivatie om mee te doen. “Door zelf actief te zijn steunen we Afrikaanse vrouwen om in de toekomst invloedrijke leiders te worden”, vertelt Dutta. “Het evenement heeft ons daarnaast geholpen om een gezonde balans te houden tussen werk en privé”, vult Dey aan. “Het heeft een positieve invloed op onze mentale gezondheid, en dat is vooral tijdens deze voortdurende pandemie ontzettend belangrijk.”

Collega Ellen Vendrig ziet meer pluspunten. “Niemand kan nu reizen, maar op deze manier krijg je toch het reisgevoel.” Ze is trots op de inzet van haar afdeling. “Ik vind het bijzonder dat we dit met zijn allen doen en dat collega’s veel meer bewegen dan voorheen, dat is echt een goede ontwikkeling.”

Betrokkenheid
Medewerkers houden hun gemaakte kilometers bij in een gezamenlijke Excelsheet. Iedere dag leest Sietsma de cijfers uit en bepaalt hij via Google Maps waar ze die dag zijn. Deelnemers ontvangen per mail updates over de route. “We houden een dagboek bij van onze belevenissen. Hierin zetten we elke dag een voorpagina van een lokale krant en vertellen we wat er onderweg te zien is.” In het begin maakte Sietsma alle updates zelf, maar nu doen twee studenten het. “Die betrokkenheid is mooi, er is een aantal mensen heel actief mee bezig. Promovendi hebben een logo ontworpen en houden onze Facebook- en Instagramaccounts bij, andere collega’s doen Twitter en via Teams verschijnen regelmatig foto’s van mensen die onderweg een mooi landschap of zonsondergang zien.”

‘Sommigen fietsen wel eens zestig kilometer op een dag!’

Van een onderlinge competitie is volgens Sietsma geen sprake. “Ik had gehoopt dat er meer strijd zou zijn tussen de fietsers en lopers, maar dat pakt anders uit omdat bijna alle deelnemers zowel fietsen als lopen.” Kilometervreters zijn er volgens hem wel. “Er zijn een paar mensen die redelijk grote afstanden afleggen. Sommigen fietsen wel eens zestig kilometer op een dag!”

Doneren
Voor al die gemaakte kilometers laten deelnemers zich sponsoren. “Als afdeling doneren we twintig cent per kilometer. Dat gaat neerkomen op zo’n vierduizend euro in totaal, want het ziet ernaar uit dat we zo’n 20.000 km zullen afleggen”, weet Sietsma. WAAW, het goede doel, heeft de actie sinds kort ook op haar website staan zodat mensen ook online kunnen doneren. “We hebben nog niet veel donaties ontvangen, maar we hopen die vierduizend euro uiteindelijk te verdubbelen.”

Inmiddels heeft de groep wandelaars Soedan achter zich gelaten en zijn ze op weg naar Addis Abeba. Daar staat op 11 december een online ontmoeting gepland met medewerkers van WAAW. “We zullen dan praten over hun werk voor onderwijs voor Afrikaanse vrouwen en onze motivatie voor de marathon”, besluit Sietsma.

• Wil je op de hoogte blijven van de reis? Op Facebook, Instagram en Twitter worden dagelijks updates geplaatst. Doneren kan via de website van WAAW.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl