TU’ers: ideale werkweek half thuis

Bijna 95 procent van de TU-medewerkers wil na de coronacrisis de helft van de tijd op de campus en de helft van de tijd thuis werken. Bijna niemand wil helemaal terug naar de campus en ongeveer 5 procent zou alle werktijd thuis willen doorbrengen. Dat zijn de eerste uitkomsten van een onderzoek van de TU Delft onder 1874 medewerkers, met als belangrijkste vraag hoe hun ideale werkweek eruit ziet.

Werkzaamheden op de campus. Nu hebben weinig mensen er last van. (Foto: Dalia Madi)

Decaan Ena Voûte van Industrieel Ontwerpen, hoofd van de strategic taskforce work & wellbeing, meldt dat de rest van de uitkomsten later volgt. Nog niet duidelijk is wanneer dat zal zijn. Zij kan wel vertellen dat de wensen over de balans tussen thuis en op de campus werken vijf tot tien procent variëren tussen de verschillende faculteiten. Het verschil tussen wetenschappelijke en ondersteunende staf bedraagt volgens haar een paar procent.

Het is nog niet bekend tot welk nieuw beleid de ideale-werkweek-enquête zal leiden. Wel schrijft Voûte in antwoord op vragen van Delta dat de TU Delft een ‘campusuniversiteit’ is. “Sommige mensen zullen er weer aan moeten wennen dat we veel van ons werk weer op de campus zullen gaan doen.” (SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl