TU’er te leen

Vooral buitenlandse promovendi voelen zich vaak geïsoleerd. Het nieuwe project the human library wil ze bij ‘de familie’ betrekken.

Mensen lenen zoals je in de bibliotheek een boek leent. Dat is in het kort de gedachte achter de human library. Het concept komt uit

Scandinavië. Daar boden mensen die in de ogen van velen ‘anders’ zijn zich aan als levend boek voor een gesprek van een half uur. Doel: het opheffen van vooroordelen en daarmee het bevorderen van sociale integratie.

Marion Vredeling, programma-manager van de TU Delft Library, gaf aan dit idee een eigen draai. Deels omdat promovendi hadden laten weten meer contact te willen, deels omdat rector Karel Luyben de banden wil aanhalen. Onder zijn voorganger Jacob Fokkema startte Vredeling al het programma ‘De krant lezen met de rector’ om meer contact te krijgen met studenten. “Zoiets wilde Karel Luyben ook met Phd’s, maar dan op hen toegesneden”, vertelt Vredeling.

En dat niet zonder reden. De uitval van promovendi is hoog, en wie niet uitvalt doet vaak lang over de promotie. Promovendi voelen zich volgens Vredeling vaak ‘lost in de organisatie’. En ook promovendivereniging Promood signaleerde al eerder in haar magazine ‘Het Proefschrift’ dat ‘promoveren een erg eenzame en bergopwaartse reis kan zijn’.

De human library start donderdagavond 15 december als een pilot. In de voorbereidingsfase heeft een groepje van zes promovendi namen voorgedragen van mensen die wat hen betreft een levend boek zouden moeten zijn. Rector Luyben heeft daar één persoon, promovenda Sana Amir, uitgekozen die hij zal ontmoeten en die een praatje zal houden.

Tegelijkertijd droeg Luyben vijf TU-medewerkers voor. Onder hen

Raymond Browne – hoofd sport en cultuur – en Jacqueline Dekker – secretaris van Luybens oude faculteit Technische Natuurwetenschappen. De promovendi kozen echter de nieuwe directeur vastgoed van de TU Delft, Anja Stokkers, TU-alumna bouwkunde.

De promovendi willen onder meer van Stokkers weten waarom ze van haar werk bij een consultancybedrijf koos voor een baan bij de TU Delft. Ook zijn ze benieuwd naar haar visie op de campus als stedelijke wijk. Amir heeft zichzelf de boektitel ‘Journey of a woman – From Pakistan to the Netherlands’ gegeven.

Ze schrijft dat Pakistan een land is van extremisme en eerwraak, waar wetten er zijn voor de machthebbers en waar zwakken worden onderdrukt. Een land ook dat op twee na het meest onveilig ter wereld is voor vrouwen.

Tegelijkertijd, zo schrijft Amir, is er in Pakistan twee keer een vrouwelijke minister-president geweest. Ook zijn er bedrijven alleen voor vrouwelijke klanten en dienen vrouwen er in het leger. ‘Hoe is het leven voor een hoogopgeleide, moderne vrouw in zo’n gepolariseerde samenleving’, schrijft Amir. ‘Volgt ze eeuwenoude normen of vecht ze voor haar eigen identiteit in een vaak oneerlijke conservatieve samenleving?’.

En dan Nederland. Amir is hier sinds 2009 voor haar promotie aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. “Een land dat gezien wordt als heel liberaal. Eén van de meest veilige landen voor vrouwen. Waar vrouwen net zoveel gerechtigheid krijgen als mannen en soms zelfs meer. Hoe past een Pakistaanse vrouw zich aan aan zo’n open cultuur?” Amir schrijft dat ze zich in het begin verloren voelde in Nederland, maar dat ze ‘langzaam aan is gaan houden van haar vrijheid en haar onafhankelijkheid’.

Aan de telefoon vertelt Amir wat haar belangrijkste tip is voor buitenlandse promovendi aan de TU: “Maak vrienden. Op zich ben ik heel easy going, maar in het begin sloot ik me af. Ik dacht dat Nederlanders niet met mij, een Pakistaanse, wilden praten. Ik moest opener worden. Toen ben ik meer gaan praten met collega’s en nu heb ik vrienden uit allerlei landen, ook uit Nederland. Maar ik moest zelf de eerste stap zetten.”

De volgende edities van de Human Library zijn dinsdagavond 6 maart en woensdagavond 16 mei tussen 20.00 uur en 23.00 uur in de TU Delft Library. Promovendi die willen meewerken aan de voorbereidingen kunnen zich opgeven via m.vredeling@tudelft.nl. Suggesties voor kandidaat-levende boeken kunnen ook naar dit mailadres. www.library.tudelft.nl/en/visitor-info/events/tu-human-library

Geen festival met zo’n relaxte sfeer als het IFFR. En of je nou filmliefhebber bent of niet, er is altijd wel een reden om erheen te gaan. Al is het maar om een beetje door de stad te slenteren, van kroeg naar kroeg te gaan. Dit jaar éxtra leuk, omdat het onder het thema ‘XL’ (het Romeinse 40, maar ook Extra Locaties), groter wordt aangepakt dan anders. Veertig bijzondere plekken in de stad worden voor de gelegenheid omgetoverd tot festivallocatie. Van het Groothandelsgebouw tot de Kunsthal en het Oogziekenhuis: overal zijn filmvertoningen, video-installaties en tentoonstellingen.

Het festival gaat woensdagavond 26 januari van start met de wereldpremière van de Griekse speelfilm ‘Wasted Youth’. Die speelt zich af op een hete zomerdag in Athene, waar een groepje skaters het leven kruist van een man van middelbare leeftijd, die worstelt met het leven. Daarnaast zijn er natuurlijk eindeloos veel andere films en documentaires te zien. Een taak op zich om daaruit een programma samen te stellen waarin je zoveel mogelijk goede films kunt zien, maar gelukkig is er vanaf nu de iPhone-app ‘IFFR2011’. Daarin staan het volledige programma en alle locaties op een rijtje, plus de veertig XL-locaties. Eerst maar eens een feestje? Tijdens de VPRO Filmnacht, op donderdag 27 januari, ga je eerst naar ‘Les amours imaginaires’ en ‘127 Hours’, om daarna tot in de kleine uurtjes te dansen in de Rotterdamse Schouwburg op live muziek van 3VOOR12.

Internationaal Filmfestival Rotterdam, van woensdag 26 januari tot en met zondag 6 februari.
www.filmfestivalrotterdam.com