TU wil supercomputer van Cray kopen

,,De HPCN-kerngroep heeft een aantal offertes van prestigieuze leveranciers beoordeeld, en het college gaat nu met Cray verder om te kijken of we tot een vergelijk kunnen komen”, verklaart mr. C. Peels van Juridische Zaken.

Op het Delftse verlanglijstje staat volgens kerngroeplid prof.dr.ir. J. Blaauwendraad een massaal parallelle computer met 64 processoren. Verder wil de TU een onderzoeker van Cray gedurende drie jaar in Delft gedetacheerd hebben, om de kennisoverdracht op het gebied van parallel rekenen te waarborgen.

In een MPP-computer (Massively Parallel Processing) storten tientallen, eventueel honderden processoren zich tegelijk op een enorme rekenklus. Het universiteitsbestuur wil dat het Rekencentrum capaciteit en expertise verwerft voor zogenoemde grand engineering challenges – technisch-wetenschappelijk onderzoek dat uitzonderlijke rekenkracht vraagt, zoals seismiek en modellering van vloeistofturbulentie.

Cray Research is marktleider op het gebied van massaal parallelle computers. Van de honderd krachtigste machines in de wereld zijn er 46 door het Amerikaanse bedrijf gebouwd. De prijs van zulke turbotelramen varieert van twee tot dertig miljoen dollar.

Het door de TU aan te schaffen systeem zou met z’n 64 verwerkingseenheden de grootste universitaire multiprocessor in Nederland zijn, en bovendien ‘schaalbaar’. ,,We willen in een paar jaar uitbreiden tot zo’n 256 processoren”, zegt Blaauwendraad. (G.J.t.D.)

Ger-Jan te Dorsthorst

Supercomputerfabrikant Cray heeft van het college van bestuur een intentieverklaring ontvangen waarin de TU een voorstel doet tot samenwerking in het Delftse High Performance Computing & Networking-project. Zowel het Bureau van de universiteit als Cray Research bevestigde het contact, maar geen van beide wilde ingaan op de inhoud van de ‘voor-overeenkomst’.

Ger-Jan te Dorsthorst