TU wil pilot met ingangseis wiskunde-B

Het college van bestuur wil experimenteren met een ingangseis ‘7 voor wiskunde-B’. De studentenraad pleit voor alternatieven zoals een verplichte studiekeuzecheck of een toelatingstest.

Hoe hoger je cijfer voor wiskunde-B, hoe meer kans je hebt je eerste jaar aan de TU te halen. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek naar slagingskansen van eerstejaars studenten uit 2014. Van de eerstejaars met een vijf voor wiskunde-B, slaagde vijftig procent. Van degenen met een zeven, haalde zeventig procent het tweede jaar.

Omdat het wiskundecijfer kennelijk iets zegt over slagingskansen, wil het college van bestuur daarmee experimenteren om de hoge uitval te beperken. Dat zei collegelid Anka Mulder bij een overleg met de studentenraad. Er ligt nog geen concreet voorstel, de universiteit onderzoekt de mogelijkheden voor een ingangseis nog. “De wet biedt wel de mogelijkheid voor een pilot, je hoeft er geen politieke toestemming voor te vragen”, zei Mulder. “Ik ben niet zo’n grote fan van selectie, maar ik wil het aantal broken dreams verlagen.”

Van een zes een zeven maken

Als de TU een zeven zou eisen voor wiskunde-B, zou een groot deel van de scholieren best van een zes nog een zeven kunnen maken. Zo luidt althans een aanname van beleidsmedewerker Eric Logtenberg, die de resultaten van de slagingspercentages vorig jaar presenteerde. Scholieren hebben dan extra wiskunde geleerd, wat zou leiden tot meer studiesucces. Een klein deel zal niet van een zes een zeven kunnen maken, maar die scholieren hebben volgens Logtenberg dan onvoldoende talent of ambitie voor de TU.

Verschil per opleiding

De sr had een aantal bezwaren. Hij wees erop dat de correlatie tussen slagen en wiskunde-B per opleiding wisselt. Bij bouwkunde of industrieel ontwerpen bijvoorbeeld is de correlatie minder groot dan bij technische natuurkunde of technische wiskunde. En bij werktuigbouwkunde zou vijftig procent van de studenten met een zes het eerste jaar halen. Met een ingangseis zeven zouden honderden studenten bij voorbaat zijn geweigerd en dat kan volgens de sr niet de bedoeling zijn.

Bovendien, zo redeneert de sr, zouden scholieren hun wiskunde niet beter beheersen met een ingangseis. Als een voldoende niet toereikend blijkt te zijn, zou je dit probleem dan niet al op de middelbare school moeten oplossen? Daarnaast kun je van scholieren niet verwachten dat ze al vroeg weten dat ze naar de TU willen en dus wat aan hun wiskunde moeten doen, aldus de sr. Ook zijn er nu scholieren die niet aan zo’n ingangseis voldoen maar wel succesvol zijn.

Betere voorlichting

De TU zou er volgens de raad beter aan doen te kijken naar alternatieven zoals betere voorlichting. Waarom niet kijken naar effecten van een verplichte studiekeuzecheck of een toelatingstest? Of verbeteren van het niveau van het middelbaar onderwijs?

Op dat laatste, zei Mulder, had ze minder invloed. Er waren volgens haar al andere maatregelen uitgeprobeerd, maar nog niet een verplichte studiekeuzecheck. De resultaten van de huidige studiekeuzecheck worden nu bekeken, maar negatieve adviezen zorgen nog niet voor meer studiesucces. Het vwo-cijfer zegt volgens Mulder meer dan één toets in een toelatingstest.

De sr zei haar opmerking over broken dreams te snappen. “Maar door een ingangseis zorgt de TU ook voor nieuwe gebroken dromen: bij studenten die je niet toelaat”, aldus sr-lid Ellard Volmer.