TU wil meer samenwerking met Shell

De TU Delft streeft naar nieuwe samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven. Vorige week woensdag resulteerde dat in een klantendag voor Shell.

Voor de TU Delft was de klantendag een gelegenheid om in een aantal sessies onderzoeksprojecten te presenteren die ook voor Shell interessant zijn. Ook werd een voorstel voor samenwerking tussen de bibliotheken van Shell en de TU Delft gepresenteerd, en kreeg Shell de uitnodiging om te participeren in een aantal onderwijsinitiatieven, zoals het honours track-programma. Enkele tientallen Shell-mensen bezochten de bijeenkomst.

Shell en de TU Delft zijn bepaald geen onbekenden voor elkaar, maar met name als het gaat om onderzoek ziet de universiteit nog grote mogelijkheden.

Aardwetenschapper prof.dr.ir. Cor van Kruijsdijk was na afloop tevreden over de ontvangst van de sessie Upstream, waarin hij een groot aantal onderzoeksprojecten presenteerde. ,,Shell is sterk geïnteresseerd in ons werk en de vorm van het samenwerkingsverband bevalt ze prima.” Op korte termijn zal de hoogleraar het concept van een zogeheten asset ‘flight simulator’ verder uitwerken met Shell.

Prof.dr. Jacob Moulijn, hoogleraar chemische proceskatalyse, noemde de discussie tijdens zijn sessie Downstream Chemicals levendig en to the point. ,,We hebben afgesproken verder te praten over samenwerking: niet alleen onderzoeksprojecten, maar ook facility sharing.” (JP)