TU wil ‘extension school’ voor nascholing

De TU wil haar online onderwijs in de toekomst bundelen in een zogenoemde ‘extension school’, zoals de vooraanstaande universiteit Harvard die bijvoorbeeld heeft.

Dat zei directeur onderwijs- en studentenzaken Timo Kos donderdag 19 september tijdens een overlegvergadering met de studentenraad. Hij hield daar een presentatie over online onderwijs.

De Harvard Extension School biedt meer dan zeshonderd kortere en langere studieprogramma’s, die vaak deels online en deels op de campus te volgen zijn. Zoiets wil de TU ook, al neemt de universiteit eerst nog twee jaar de tijd om het online onderwijsaanbod uit te breiden.

De doelgroep bestaat voornamelijk uit mensen die al werken en die aan na- of bijscholing willen doen. Voor hen is online onderwijs een uitkomst, verwacht Kos, in combinatie met een aantal avonden of weekenden college in Delft. In tegenstelling tot de gratis moocs moeten studenten voor deze lesprogramma’s betalen.

College van bestuurslid Anka Mulder zei na afloop van de presentatie te hopen dat de extension school aanslaat bij mensen die al werken. Volgens haar doen Nederlanders relatief weinig aan na- en bijscholing. “De TU ziet het als haar taak om dat aan te bieden. We hopen dat deze poging wel slaagt.”