TU werft stages in Phoenix

De stageplaatsen zijn het gevolg van de zusterstad-relatie die Delft sinds kort met Phoenix onderhoudt. Behalve bij de maker van de thans politiek omstreden helikopter, bezocht de delegatie eind december tevens cockpitproducent Honeywell, Alied Signal Aerospace en US West (telecommunicatie). Ook hier met als belangrijkste missie stageplaatsen voor studenten te verwerven.

De gemeente Delft, die haar relaties met Phoenix graag op economisch terrein versterkt ziet, zag in de TU een ideale reispartner om haar profiel als kennisstad kracht bij te zetten. De universiteit zag wel wat in ‘het avontuur’ om stageplaatsen te vergaren, vertelt medewerker internationale betrekkingen ir. B. Hendriksen.

,,We dachten: we shoot from the hip en zien wel wat er uit rolt. Behalve dat de universiteit graag meer studenten ervaring in het buitenland laat opdoen, zien we de stage als onderdeel van het curriculum terugkomen”, zegt Hendriksen over het belang van meer stageplaatsen bij buitenlandse bedrijven. ,,Tijdens diverse visitaties is gewezen op het gemis van stages, en bij de invulling van het vijfjarige programma zal daaraan zeker aandacht worden besteed.”

Naast de toezegging van McDonnel Douglas verwacht Hendriksen ook bij Honeywell ‘beet’ te hebben. ,,De gesprekken verliepen goed en de reacties waren positief.” Volgens Hendriksen is er onder studenten de laatste tijd duidelijk meer vraag naar stageplaatsen in de VS dan er aanbod is; zo maakt hij op gesprekken met stagecoördinatoren.

De stad Phoenix, die Nederland heeft uitgekozen tot gateway to Europe, kent al enige jaren een forse economische groei. Er zijn verscheidene kennisintensieve bedrijven gehuisvest. Ook Intel en Motorola zijn er gevestigd. In ‘Greater Phoenix’ (inclusief omliggende steden) zijn ruim dertigduizend mensen werkzaam in de sector elektronische componenten, bijna negentienduizend in de vliegtuigindustrie, elfduizend in de instrumentenindustrie, 3500 in computerindustrie en ruim duizend in de telecommunicatie. De stad, die in Nederland een kantoor houdt in Doorn, is in bespreking met Martinair om een rechtstreekse vliegverbinding met Nederland op te zetten. (H.O.)

Henk Orsel

Een eerste serie stageplaatsen bij de fabrikant van de Apache-helikopter, McDonnel Douglas. Dat is het voorlopig resultaat van een bezoek dat de universiteit samen met de gemeente Delft aan de Amerikaanse stad Phoenix, Arizona, bracht. Dinsdag was een vertegenwoordiger van McDonnel Douglas Helicopter Systems in Delft om aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart de plannen door te spreken.

Henk Orsel